Information/Kunskap

Jag måste faktiskt erkänna att jag är en hästnörd, som jämför mycket med hästar. Oavsett om det är en bebis eller ett skolarbete så kan jag dra en lämplig parallell till hästarna direkt.

Fast just nu är det ganska bra också. Jag pluggar till mitt förhör i filosofi imorgon. Jobbigt, segt och tråkigt. Mest bara en massa begrepp som ska definieras och skit rent ut sagt. Men så hittade jag ett stycke (ett intressant stycka av 44 sidor - tjoho ;D) Det stycket handlade om skillnanden mellan information och kunskap.

Detta tycker jag var lite roligt. Kan verkligen dra en parallell med den utbildning som skett av mig och mina fyrbenta kompanjoner de senaste åren. Det står att information är något vi får. Antingen läser vi det, slår upp det eller får det berättat. Ett exempel är när man tränar, då får man ju information hela tiden. Både bra och dålig kritik samt instruktioner på vad som ska utföras.

Kunskap är när vi införlivat informationen i vårt tankesystem och och själva kan tillämpa den. Först då har vi förstått informationen och på så vis skapat oss kunskap. Ganska intressant va?

Ännu mer intressant blir det när jag ser parallellen mellan detta och utbildning av hästar. Om du hela tiden driver med skänkeln så blir det bara information för hästen. Den kommer aldrig att kunna bilda någon kunskap eftersom den inte ges något utrymme. Dvs; en häst som drivs hela tiden kommer aldrig att kunna lära sig att gå framåt utan drivning. Den kommer att behöva information från ryttaren som säger "gå fram!" hela tiden, eftersom det är så den har fått lära sig.

Lite filosofiskt såhär på kvällskvisten. Tyckte det var värt att skriva! I övrigt så är Filosofi inte en sådär skitkul kurs om jag ska vara ärlig ;)

Blir en filosofisk bild

Kommentarer
Postat av: Ellen

intressant skrivet inlägg! :)

2012-10-16 @ 07:13:43
URL: http://www.basjkirbrudarnaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback