Vill du att jag ska läsa din blogg?

Jag älskar att läsa bloggar, att hitta en ny blogg att följa är ju hur kul somhelst! Men jag har dock vissa krav som måste uppfyllas om man vill behålla mig som läsare. (ta följande rader med en nypa salt nu ;D)

Först och främst; bilder. Och inte bara en massa google-bilder på Nalle Puh eller nåt, utan bilder som föreställer vad det skrivna inlägget handlade om. För mig är det inte jätteviktigt att alla bilder är sprillans, det är roligare med fina bilder än nya bilder som är fula tycker jag! 

Variation på inläggen är också viktigt, inte bara dagens ridpass och en snabb genomgång med "idag gjorde vi detta och Polly var fin". Jaha, det är ju skapligt intet-sägande och Fredrika Källström pyser iväg fort som attan för att aldrig mer återkomma ;) 

Var ödmjuk mot oss läsare. Läste en blogg där en tjej klagade på "snål domare" när det gick dåligt. Jag är en läsare av "den onda sorten", självklart sökte jag reda på resultaten från klassen. Visade sig att ettan och tvåan var över 70 % och att mer än hälften var över 60. Bloggerskan själv hamnade tvärsist med 5 % upp till närmsta. Snål domare var det alltså inte frågan om, snarare dålig prestation. Det tycker jag allt man kan ta och erkänna för sina läsare, varför försöka få folk att tro att man är perfekt? 

Smileysar i viss grad, jag använder dom ju själv i mina inlägg. Men helst inte en massa "xd, <3, ^^" mitt i texten, det gör det bara väldigt rörigt och jobbigt att ta sig igenom. Lagom är bäst i vårt avlånga mellanmjölksland!

För i helvete (vissa bloggar!) skriv ordentligt. "Idag äre hoppträning mä bäääästa heesten" Det vrider sig i magen på mig, känns oseriöst och lite fjortis-aktigt på något sätt att skriva sånna meningar, "mä" "dä" "äre" "vare". Vet inte varför, men jag har verkligen fobi för detta, hatar det. Riktiga meningar med så korrekt språk ni kan om ni vill att jag ska läsa det varje dag! Något stavfel eller särskrivning här och var drabbar oss alla ibland, men att skriva på detta sätt är ju något man gör med flit. Förkortningar i viss mängd "mkt" isf" klarar jag lätt, jag är ingen gammal tant. Men somsagt, nej tack till det andra. 

Snygg, tilltalande design. Inte för plottrigt, men en snygg header som föreställer dig och kusen i bästa skick ökar ju definitivt mitt intresse för din blogg! Är du dressyr- eller hoppryttare? Det vill jag snabbt upptäcka i designen. Gärna en liten presentation i menyn (antingen direkt eller som vi har, klickbar) så att jag kan se vem jag egentligen läser om gör det hela mycket roligare. 

Att älska sin häst är jätteviktigt, men att skriva i varje inlägg hur otroligt bra och fantastisk och bäst och sötast din häst är blir ganska tröttsamt att läsa i längden. Självklart kan man flika in något inlägg ibland med bara en textrad till hästen osv, gullighetsfaktorn skjuter ju i höjden då. Men varje dag alltså, njaa.

När du har tävlat - skriv ut resultatet hallå! "det gick jättebra" är inte intressant för mig som läsare, jag vill veta % eller fel och tid. Framförallt dressyrbloggar är skitdåliga ibland på att skriva %, speciellt om det gått dåligt. Men, bara så att ni vet så kollar jag alltid upp det själv isåfall. Ingen slipper undan när jag vill veta hur det gick, mohahaa. Men skriv det redan i bloggen, vi läsare vill ju veta! 

Om du lyckats ta dig så långt som att jag skickar iväg en glad kommentar - svara då trevligt tack. Annars svalnar mitt intresse fort, vill inte gynna en otrevlig bloggare. Folk som inte svarar alls fast man ser att det är typ 3 kommentarer per inlägg känns ju bara lata och sura.



Eftersom jag själv bloggar så vet jag ju vad jag vill se, hur jag vill ha det. Det gör mig till en kräsen läsare, men jag brukar försöka skicka glada kommentarer till dom bloggar vars ägare jag gillar och uppskattar :)

Har du en blogg som jag borde upptäcka så är det bara att kommentera så spanar jag in den!



Kommentarer
Postat av: Nora

noraemelie.blogg.se

2011-09-24 @ 19:28:32
Postat av: Julia

Määää orka! Du kommer fett digga min blogg xD

2011-09-24 @ 19:55:49
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Jessica

Du får alltid följa våran blogg!;)

Ni har verkligen allt på den där listan, och jag är precis likadan som dig som läsare!

Vi har inte designen, eller vi jobbar på det.. :)

2011-09-24 @ 21:10:54
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Jorunn

Kika gärna in på min blogg! :) Headern är bara tillfällig, ska byta så fort jag får lite nya lyckade ridbilder.

2011-09-24 @ 21:56:43
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/
Postat av: Katrine

SV: TACK, gulliga du! :D



Du är så grym på att skriva bra inlägg Freddi! Håller verkligen med dig på alla punkter även om PP kanske inte håller sig till alla regler :P

2011-09-24 @ 22:37:57
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller med dig på alla punkter!!!

:)

2011-09-25 @ 08:10:56
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Anna

min så klart;P

2011-09-25 @ 12:03:49
URL: http://annashastliv.blogg.se/
Postat av: Anna S

Håller med, förutom det där med tid på hoppningen. Att någon vann en klass på 36,58 sekunder säger inte mig så mycket haha. Fast skriver man att det skiljde 1 sekund ner till tvåan så säger ju det lite mer om resultatet liksom :)

2011-09-25 @ 22:48:52
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Haha, jag använder inte ens smileysar ;)

Det har bara blivit så, för om jag skulle använda smileysar skulle allt bara bli klotter, då jag är väldigt bra på att bomba med smileysar ... ;D (som ni kanske märker i mina kommentarer? x)

2011-09-25 @ 22:54:25
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Sofia

Håller med dig om hur bloggar ska vara, det absolut värsta är dessa "fjortisar" som skrivar så illa att man undrar om dom överhuvudtaget går i skolan?

Bilder är bra också! Jag känner att min börjar bli lite tråkig gällande det då ingen vill/har tid att fota mig:(

2011-09-26 @ 23:30:38
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback