Mitt svar på frågan

Att rida ska vara roligt, oavsett om man tävlar eller inte. Oavsett om man bara rider i skogen eller siktar på att ta sig in i landslaget. Är det inte roligt så är det inget värt, det är min åsikt. 

Jag ser inget somhelst fel med att träna och rida utan att tävla. Jag tycker tvärtom att det är lite faschinerande att alla inte har samma behov som jag själv, dvs få ett kvitto på min utveckling via att tävla. Jag vill ha framgångar och prestationer på tävlingsbanan för att känna mig riktigt motiverad till att träna och vardagsrida. Att utvecklas är också en viktig drivkraft för mig, men att tävla är nog lika viktigt faktiskt. 

Detta är till ganska stor nackdel för mig som ryttare, mitt stora prestationsbehov gör att jag lätt blir frustrerad när det inte går som jag vill. Jag ger upp lite för fort ibland, samtidigt som jag kan kämpa in i det sista och ge allt för det jag vill. Jag är född att vinna (enligt mig själv) och klarar knappt av att förlora mot min pojkvän i kortspel eller att få VG när jag siktat på MVG. Det är ett peronlighetsdrag som genomsyrar i princip allt jag gör. 

Allt jag gör med min häst handlar faktiskt om att vinna. Jag försöker räkna ut hur jag ska lägga upp planeringen av ridpassen utifrån nästa tävling. Hur ska jag få Vendela eller Bingo att prestera som bäst? Vad behöver slipas, vad gick snett senast. Vilka misstag får jag inte göra om? 

Jag har fått träna mycket på detta för Karin, träna bort detta sätt att tänka, för det gick till överdrift. Allt jag la krut på var det den senaste domaren jag ridit för kritiserat. Jag tappade fotfästet och kunde inte sålla vad jag faktiskt behövde träna på och vad som bara gått lite snett en gång. Tror att jag sällan skriver om denna del av mig själv, så det är nog bra för er läsare att få upptäcka den också!

Nu svävade jag ut lite (som vanligt ;D), ville ge lite bakgrund till varför jag kanske ibland ger bilden av att tävling är väldigt viktigt, för så är det ju för mig. För att återgå till det du frågade om; nej, det är verkligen inget fel att "bara träna" och inte tävla. Så länge man känner sig motiverad till det man gör och har roligt med sin häst så är det väl inget fel med någonslags ridning, så länge den inte skadar hästen? 

Min tävlingsvilja kommer inte ifrån min mamma iallafall, hon älskar att träna men har ingensomhelst lust att tävla egentligen. Hon rider och gör det hon tycker är kul, dvs tränar och rider ut i skogen. Jag fattar inte hur hon orkar med allt slit som det innebär med ridningen utan att "få hova in allt arbete sen" så som jag gör genom att tävla. Men hon skrattar bara och säger att hon inte har det behovet. Jag kommer aldrig att förstå mig på det där, men jag ser det som en självklarhet att man får göra så också. Det är varken fel eller konstigt, oavsett om jag förstår det eller inte! :)

Jag och Vendela "hovar in" på prisutdelning. Vendela delar dock tyvärr inte min kärlek till prisutdelningar.. </3



Kommentarer
Postat av: Anna - unghästutbildning

sv; Visst är hon! Tyvärr är hon inte min, lite för gammal fär c-ponny ;)

2011-09-20 @ 20:51:11
URL: http://colts.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag älskar dig - hur du än är!!!

2011-09-20 @ 22:16:03
URL: http://kkuriren.se/bloggar/tavlingsduon

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback