Framridning

Hur man lägger upp sin framridning är väldigt viktigt för prestationen man sedan kommer att göra. Men föreberedelserna börjar absolut inte på framridningen, det är väldigt viktigt att komma ihåg! Både jag och Issa förebereder våra ridpass hela veckan inför helgens tävling när vi väl ska tävla. 

Framridning är även något väldigt individuellt, hur man bör lägga upp sin strategi beror väldigt mycket från häst till häst. Det gäller att lära känna hästen och anpassa sin ridning därefter, oftast så varierar det även vad som funkar bäst just då. Något som jag tycker är viktigt är att ha en lite "basic-övning" som man värmer upp med och även kan gå tillbaka till om det blir strul längre fram. 

Tänkte berätta hur jag rider fram mina hästar, lite kul eftersom dom kräver helt olika strategier verkligen!

Vendela
Duracell-kaninen med omåttlig energi, blir bara bättre och bättre ju längre jag rider. Men brukar börja skritta fram henne 1 timme och 10 min innan jag ska starta, så min aktiva framridning blir ungefär en timme på henne. Hon skulle nog kunna gå längre, men vi är ju två som ska orka fokusera.. ;)

Brukar trava henne i låg form länge, mest för att hon ska släppa alla spänningar i kroppen. Min basic-övning är serpentiner med 10 metersvolt i varje båge. På så sätt mjukar jag upp båda sidorna. Viktigt att jag i början är ganska passiv och mest låter Vendela chilla runt och mjuka upp kroppen innan jag börjar inverka och säga till henne att göra massa saker. Då blir hon bara spänd, och det gäller ju att få henne att spänna av. 

Galopperar henne relativt tidigt, men bara i låg form först. Brukar stå i lätt sits något varv på volt i varje varv för att få upp ryggen på henne lite extra och komma igång. Hon har ju stor galopp med mycket maskineri som måste igång, så även här gäller det att chilla runt. Böjt spår funkar bäst för oss eftersom hon gärna spänner till och blir rak i sidan innan hon värmt upp annars. 

När jag sedan bryter av så brukar jag passa på att sitta ner i traven på en gång, för att dra nytta av energin hon får efter att ha galopperat. Hon brukar bli lite spänstigare med mer tryck och rygg allteftersom och brukar vid denna tidpunkt vara avspänd om jag lyckats med mitt arbete. 

Tar sedan upp formen lite i trav, höjer den från den låga "chill-formen" eftersom hon nu är avspänd om jag fått som jag vill. Gör lite mindre volter och lite skolor (om det ingår i programmet, ananrs brukar det bli skänkelvikningar). Känner lite mer på tempoväxlingar för att få fram mer energi, gör det inte tidigare eftersom hon ibland blir spänd och sänker ryggen om hon blir övertaggad. 

Galopperar henne sedan under lite mer krav, högre form med mer samling längs fyrkantspåret, känner på den förvända. Först längs fyrkanten och sedan i stora, böjda spår. Sist i bågar om det ingår i programmet jag ska tävla. Gör ett enkelt byte i varje varv, inte mer, då blir hon för taggad. Väl på banan brukar hon dick lydigt vänta in mina hjälper sen. 

Sedan får Vendela en liten skrittpaus innan jag fortsätter. Brukar nu ha 10-20 min kvar till start beroende på hur lång tid det andra tagit. Använder den tiden till att träna lite på det jag kanske inte var riktigt nöjd med, eller till att lägga ner henne lite i formen och rida lätt i trav för att få henne extra avspänd. 

Sen hoppas vi att Vendela travar såhär fint på banan sen!




Bingo
Är en riktig latmask med inte så jättemycket energi, den han har får man spara på. Vi håller även tummarna för att han lägger den på rätt saker, dvs prioriterar jobbet framför alla brudar som är där. Dock brukar han faktiskt vara skärpt, så det är sällan några problem! 

Bingo lastas ur ungefär 40 min innan start, och får gå ledas runt tävlingsområdet för att skaffa sig koll, så är han lugn. Travar honom relativt snabbt när jag sitter upp, jogging på serpentinbågar och stora volter. Små volter (som Vendelas serpentinvolter) passar inte Bingo förrän senare. 

Galopperar honom så fort han känns uppvärmd, för att få upp mer energi. Står i lätt sits och följer fyrkanten två varv innan jag sätter mig ner och tar in honom på en volt. Saktar då oftast av till skritt och låter honom pausa något varv. Små pauser är viktiga för att behålla Bingos motivation. 

Travar honom sedan, lite mindre volter och flytter honom några steg här och var. Ser till att han är "med mig" och inte kikar på en massa annat. Galopperar honom sen, lite programdelar och tempoväxlingar. Får upp energin ett snäpp till. Sedan är det paus igen och så fortsätter arbetet beroende på hur mycket tid som är kvar. 

Visst är det ganska stor skillnad på hästarnas uppvärming? Detta är un ungefär uppskattning, det är inte alltid min ridning ser likadan ut. Detta är inte heller en planering, jag planerar sällan mer än att se till att Vendela har en basic-övning. Hon är en spänd häst som vill kunna känna igen sig i sina vanliga rutiner. Framridning handlar annars om att känna hur hästen känns för dagen, och det är alltså den känslan jag jobbat för hela veckan. Det gäller att inte lämna något åt slumpen! :) 




Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag har total missat en grej, är quarlos din eller lånar du? Kan du inte berätta lite om honom?:)

2011-09-25 @ 15:04:45
Postat av: Jessica

Åh tack! Men min häst finns inte ens med på headern, så därför måste den bytas ut så fort vi orkar fixa ihop en!



Eran blogg är verkligen bäst! Den och Dressyrmupparna är mina absoluta favoriter! :D

2011-09-25 @ 17:13:45
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hahaha ja, det är klart att han ska! Han som är så fin! ;)

2011-09-25 @ 17:25:45
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback