Ett förslag till skolan

När jag frågade mina lärare hur många timmar dom förväntar sig att jag ska lägga ner på plugg efter skolan så fick jag mig en smärre chock. 2-3 timmar! 2-3 om dagen, fatta hur mycket tid det är. Jag har verkligen inte tid med det, I'm sorry, men alltså. 

Jag tycker att skolan är så himla mycket dubbelmoral ibland, för på idrottslektionerna låter det annourlunda. Det predikas om motion hit och dit, livsstil och kondition - det är grejer det. Man ska ta hand om sig och motionera för att må bra. Min idrottslärare (och jag själv) var mycket stolt när jag var sist kvar i klassen på beeptestet för två veckor sedan. Men hur kommer det sig då? Har jag lyckats träna upp mig genom att sitta och plugga? 

Självfallet inte! Jag har ett intresse i vilket jag får en massa motion och träning varje dag, men det tar väldigt mycket tid. Tid som alltså går bort från mina studier, jag har inte möjlighet att plugga så mycket som föreslås. Jag är inte osmart eller dålig i skolan på något sätt - tvärtom. Men jag har höga ambitioner och krav på mig själv, detta gäller både häst- och skolprestationer. 

Jag tycker att man borde kunna få hitta en smidigare väg att lösa detta. För det är tråkigt om jag ska behöva dra ner på mitt intresse, på det jag gillar allra mest, det som motiverar mig till att orka och ser till att jag vill framåt i livet. Det är inte så det ska vara, någonstans tycker jag att det blivit fel. 

Något jag därför tycker att minst en gymnasieskola i varje kommun ska erbjuda är ett val om man vill ha sin utbildning på 4 eller 3 år. Jag skulle då, men mitt krävande sportande och intresse, valt en 4-årig utbildning. Exakt samma samhällslinje med samma kurser, men utdragen på ett år extra i skolan. På så sätt skulle jag bara gå halvdagar och därmed hinna med så himla mycket mer utan att stressa eller skära ner. Visst för att jag skulle gå ett år till i skolan, men det skulle jag inte tveka på att göra en sekund!! 

Någon som tänk i samma banor någon gång?






Kommentarer
Postat av: Julia

Det är galet.. Tänk att man går i skolan varje dag mån-fre, sen ska man plugga så många timmar utöver det! Skönt att jag är förbi den skol-biten, sen blir det mer självständigt!

2011-10-18 @ 22:21:01
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Jorunn

På Åland får man ta gymnasiet på 4 år! Så jag ska absolut göra det :) Däremot är de 3 första åren helt vanliga, fjärde året tror jag att man går med treorna.. ;)

2011-10-20 @ 20:59:11
URL: http://jorunnlavonius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback