Att vända kritik till något bra

På söndagens träning så vet jag inte riktigt vad det tog åt Karin (Öljemark alltså, inte Öman). Hon gick bananas på mig fullständigt och ställde aldeles för svåra krav. Hon höjde ribban från ponny till unghästutbildare på proffsnivå ungefär. Vet faktiskt inte vad hon tänkte, men en massa kritik fick jag. Det gällde mina händer och skänklar framför allt. Mina ovanor att "rida för mycket". 

Helt ärligt så är jag faktiskt lite skeptisk. Jag ska ta tag i ovanorna (red tex med tygelbrygga på Vendela sedan när jag kom hem, kan visa hur en sån ser ut för er som inte vet) men det går inte att bli av med så fort. Hon var inte hård, inte sur, nej hon var totalt förbannad på mig. Kändes ungefär som att hon slog till mig, och inte bara en gång utan sedan bara fortsatte och fortsatte. Att jag blev jätteledsen noterade hon inte. Hon bara fortsatte att begära mer än vad jag kunde utföra. Hon var inte nöjd med mig en enda gång under hela träningspasset med Qarlos tror jag!

Jag kan för hela mitt liv inte förstå vad som hände. Men jag har släppt det nu, det tog hela söndagen, men nu är det släppt. Jag har först gråtit och sagt att jag aldrig mer ska rida Qarlos, eftersom jag ändå bara förstör honom, och sedan blivit förbannad för att hon fick mig att känna så och sen till sist tagit tag i problemet för att göra detta till min första och sista Öljemark-utskällning. 

Har ni någonsin blivit utskällda av eran tränare? Jag har inga problem med att ta kritik, inte alls. Men det som träffade så hårt var att hon verkade tro att jag sket i det hon sa när jag i själva verket försökte allt vad jag kunde. När hon sa "nej nu blir jag arg! SLÄPP HANDEN" så trodde jag att jag redan släppt handen osv. Jag lyssnade på henne och gjorde så gott jag kunde, men hon såg väl inte det eller något. Vi är uppe på en hög nivå med minimala nyanser nu ska jag tillägga, det var inte så at jag satt och vråldrog i tyglarna. Men det är just det som är grejen, jag tycker att hon la träningen på en för hög nivå för mig just där och då. Det blev bara kritik och inget beröm. Jag fick bara ta och ta och ta en massa tillrättavisningar, ganska hårda sånna också. 

Hon var även på mig en hel del för att hon inte tyckte att jag red Qarlos på ett korrekt vis för att vara en unghäst. Det gjorde mig också ledsen, jag är varken van att rida stora elelr yngre hästar. Bara äldre ponnyer. Qarlos är en ung storhäst - både och är nytt för mig. Jag försöker lära mig något på honom, men hon lät som att hon förväntade sig att jag skulle förstå alla knep och regler som finns runt unghästar, men så är ju knappast fallet. Hon fick det verkligen att låta som att jag totalt förstört Qarlos och det gjorde så fruktansvärt ont, det kan ni ju förstå själva. Jag vill ju inte honom något illa, jag vet ju bara inte bättre och det är därför jag tränar - för att lära mig något!

Ni får förstå mig nu, Karin Öljemark har lärt mig så otroligt mycket och är en jätteduktig tränare. Jag skriver inte detta för att klaga på henne eller hennes undervisning, för hon kan sin sak. Men min åsikt står fast vid att när eleven gråtande hoppar av hästen efter träningen och säger "jag vill aldrig rida en meter till på denna häst, jag kommer bara att förstöra ännu mer" så har något gått snett. Något blev nog fel i kommunikationen. Hon måste trott att jag sket i henne eller något. Men jag kan ju bara inte bättre!

Men jag vill också visa er att mina tränigar inte alltid består av "bra, kanon och super" utan att även jag gör mindre bra pass som jag sedan får skäll för. Precis som alla andra som rider och tränar. Det skrivs aldeles för lite om när det går dåligt i hästbloggarna runt om i Sverige. Så här har ni lite bevis på att jag är precis som ni - misslyckad ibland. Jag tvingas också rida inför publik med tårarna droppandes ner på sadeln, jag tvingas också lyssna på hur dåligt jag rider och hur negativt det påverkar hästen, jag tvingas också inse mina egna brister och ta ansvar för att göra något åt dom. Jag tvingas också inse hur fruktansvärt svårt det är att rida.

Elisabeth som äger Qarlos ville att jag ska fortsätta rida honom iallafall. Det trodde jag faktiskt inte att hon skulle vilja, efter att ha hört hur dåligt jag rider hennes häst. Nu ska jag inte gå tillbaka till det ledsna och sura igen, men jag tror ni förstår att kritiken verkligen träffade hårt.

Men, nu är den omvandlad till motivation och jävlar anamma! Nästa gång ska jag chocka Karin Öljemark med min racer-utveckling, det har hänt förut så det kan hända igen!



Kommentarer
Postat av: Karro Grape

Utskälld har jag nog aldrig blivit, men jag och annie var osamas rätt många gånger under den tiden jag red lilla Jack. Hon sa vad jag skulle göra, jag gjorde nästan som hon sa men inte tillräckligt, vilket ledde till att hon sa till igen. Karro Grape, då 15 år gammal, blev sur och tyckte att hon visst hade gjort rätt och började käfta emot..! Och ungefär så fortsatte det.. Såhär i efterhand så får jag ju skämmas lite över mitt beteende, Annie ville oss ju bara väl men det fatade jag ju inte då ;)

Men utskälld har jag nog aldrig blivit, inte på grund av att tränaren har tyckt jag ridit dåligt eller liknande.

Tycker på sätt och vis det är väldigt modigt av dig att verkligen skriva ut något sånt här! Även om jag inte heller vill framstå som perfekt eller att jag bara får beröm varje ridpass, så vet jag nog inte om jag skulle våga skriva ut det såhär detaljerat haha! :) Keep up the good work!!

kram

2011-10-25 @ 14:16:40
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Tja.. Små konflikter har jag väl haft, men aldrig en ren utskällning.

2011-10-25 @ 15:05:56
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: ida

Jag har sett dig rida på riktigt alltså inte bara på filmerna och jag tycker att du rider fantastiskt! Karin Öljemark kanske bara hade en dålig dag och du fick ta emot det...

2011-10-25 @ 19:13:20
Postat av: Lovisa

Vet hur det kan kännas :S Men du rider jättebra och ska absolut inte ta åt dig för mycket av det! En tränare har också dåliga dagar ibland hehe ;)

2011-10-25 @ 20:10:04
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: kristina

Det är ju hur det känns, när och i vilken situation saker sägs, som det kan göra väldigt ont. Jag som inte var berörd av det som sades hörde inte riktigt så allvarligt skäll. Men jag tror att det du behöver träna på mest är att våga säga till att du inte förstår vad hon vill..Att lära sig utbilda unga hästar gör man inte i en handvändning - men man lär sig aldrig om man inte kan tillåta sig själv att göra fel eller misstag på vägen. Det är ju då man kan lära sig något nytt.

2011-10-25 @ 20:45:14
Postat av: Julia

<3 <3



Jag har varit med om detta alldeles för många gånger. Kan inte forma några ord som får det att kännas bättre för dig.. Men du är fantastisk!! Verkligen.

2011-10-25 @ 22:10:34
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Julia

Sitter här ändå och försöker skriva något.. Blev tårögd av din text, du är otroligt duktig på att rida! Även om hon hade en dålig dag är det inte okej som hon gjorde. Du förtjänar inte det.



Jag vet att du har massvis av stöd. Men jag finns här som ditt bollplank! Kramar

2011-10-25 @ 22:21:27
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Katrine

Du är grym Freddi, mycket väl skrivet! Man märker hur mogen du är som kan skriva ut såhär pass personliga texter om hur verklgheten faktiskt ser ut. Tror att det här inlägget peppar många av era läsare, iklusive mig.



Och komihåg att du är kanonduktig i sadeln!

Kram

2011-10-26 @ 12:47:59
URL: http://ponnyprinzarna.se
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Usch, det här låter inte kul ...

Men även du är människa, och alla kan ha en dålig dag.

Så din tränare hade kanske en dålig dag?



Är så dålig på sånt här, men du tänker helt rätt, tagga till nu till nästa träning och förvåna din tränare så mycket!



Kram <3

2011-11-03 @ 08:08:31
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback