Man gör INTE som man vill!

Jag har aldrig ridit utan hjälm. Aldrig någonsin under mina 13 år på hästryggen. Jag tänker inte bryta den trenden heller. Team SL och Dressyrmupparna är trötta på folks tjat om att dom borde ha hjälm på sig. Kommentarsfältet går bananas med folk som dels klagar på bristande säkerhetstänk och dels folk som tar storbloggarna i försvar. 

Där måste jag sätta ner foten, säga stopp, så att folk fattar att det inte är försvarbart att rida utan hjälm. Aldrig någonsin! Jag tycker att det är förskräckligt att man inte tar vara på den underbara chans man har fått att få bli någons förebild. Genom en stor blogg når man ut till otroligt många människor och många yngre ser upp till en. Varför struntar man i det är min fråga? Varför skriver man och klankar ner på dom som faktiskt säger till en att det är dags att vakna och fatta hur mycket man påverkar hästsverige. 

Mitt säkerhetstänk har skärpts dom senaste åren, tack vare min flytt till en ridskola. Förut kunde jag sitta upp i stallet om det regnade tex, för att undvika att sadeln skulle bli blöt.. Men tack vare en bra, tänkande ridskolechef som håller ordning så har jag insett att jag med min häst faktiskt blir en förebild för yngre ridskoleryttare. Detta gör att jag är medveten om vad jag gör och vad jag skickar ut för signaler till andra. Den gången jag råkade hamna med på en ridlektion med Vendela hade jag faktiskt säkerhetsväst på mig för omväxlingsskull eftersom jag ridit Qarlos innan. 

Men tillbaka till storbloggare utan hjälm. Försvararna tycker att det är deras ensak - men det ÄR det faktiskt inte. Det sänder ut helt fel signaler. Även om yngre inte är dumma i huvet, klart alla fattar att man ska ha hjälm. Men om duktiga ryttare inte bär hjälm så skickar dom ut att hjälm, det har man ju bara om man inte är så duktig. Det känns så himla fel, det är inte så det ska vara. 

Om jag någongång blir känd så ska jag förespråka användandet av både hjälm och säkerhetsväst! Jag vill så gärna visa att det är himla bra grejer båda två, som används av duktiga ryttare också. Någonstans vill jag bara vädja till er med större bloggar - sluta visa er på en häst utan hjälm i bloggarna. Ni bestämmer själva över er egen säkerhet. Men ni påverkar andra också, och det är värt att tänka på! 





Kommentarer
Postat av: Anna S

Jag håller med, jag blir också irriterad när jag ser bilder på folk som rider utan hjälm. Speciellt i foto-tävlingar och liknande, det är alltid bilderna där någon galopperar barbacka i klänning på en äng och utan hjälm som ska vinna. Och jag blir bara less när jag tänker på hur onödigt det är att skippa hjälmen bara för några bilder...

2011-10-06 @ 15:47:14
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas verkligen att ni inom det närmaste året syns på topplistorna då ni utan tvekan skriver mycket bättre och fler läsvärda inlägg samt har en mognare attityd än dressyrmupparna och många andra av de större hästbloggarna.

2011-10-06 @ 16:09:47
Postat av: Ellen S

nu fick du mig att skämmas för den enda gången under mina åtta år som jag red utan hjälm (för att ta bilder, och då hade jag både hjälm och väst när så fort inte kameran var med i bilden xD). Men annars rider jag alltid med hjälm och säkerhetsväst! :D

2011-10-06 @ 16:57:35
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Själv tycker jag att alla har ett eget ansvar, över sig själv. Bara för att man råkar ha 3000 läsare istället för 300 läsare ska man inte behöva ändra på sig själv eller sättet att göra saker på.



Det kommer aldrig på någon annans ansvar över vad en människa gör. Man har alltid ett ansvar. Och är man inte vuxen nog att ta ansvar över sig själv så är det föräldrarnas roll att göra det.

2011-10-06 @ 17:48:31
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Tycker som du i det här! Man är faktiskt en förebild för många mindre som en storbloggare och då får man faktiskt ta ansvar! Visst, man kan väll rida utan hjälm om man nu vill riskera att få men för livet men då kanske man inte måste fota det och lägga ut på bloggen så alla kan se ;)



Men det kommer ju alltid finnas de som tycker att de gör som de vill och att alla får tänka själv och själva tänka om de vill det eller inte...



Hoppas att ni snart tillhör toppen av hästbloggarna, ni är sjukt bra!! :D

2011-10-06 @ 20:53:47
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Anna S

Sv: Tack, och kul att du gillar headern :) (Jag hade nästan glömt bort att jag bytt och nu fick jag lite inspiration att försöka fixa till den ordentligt)



Och exakt, säkerheten borde ju vara prio ett i alla häst/djur/whatever sammanhang. Jag blev tex väldigt glad när jag läste i nån tidning för ett tag sedan att Mattias Alexander Rath alltid red med hjälm hemma. (Nu tror jag att han var sponsrad av nåt företag som gjorde hjälmar, men ändå. Jag gillar när ryttarkändisar förespråkar hjälmen) För även om alla "får göra vad de vill" så är det ju rätt korkat att utsätta sig för onödiga risker.

2011-10-06 @ 22:42:39
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: Julia

Tack för detta inlägg! Helt rätt!

2011-10-07 @ 01:21:29
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: sara

så sant!



Jag blev också riktigt upprörd över bilderna på ingrid.

Och just den där förklaringen

" claudia vet att det är bus på ängen så jag höll på att åka av några gånger"

Hon går alltså ned dit medveten om att hästen är galen där och skiter i både hjälm och sadel.



Ursch och såna bloggare ser flera tusen små tjejer upp till med egna ponnysar. Jag får ont i magen!

2011-10-07 @ 10:05:12
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Katrine

Jag håller faktiskt inte med dig på den här punkten. Det är klart att jag inte vill uppmuntra till något så dumt som att rida utan hjälm. För mig är det en självklarhet att alltid ha hjälm, sen händer det att undantag kan tillkomma, men det är något jag undviker. Jag har lärt mig från grund och botten att hjälmen ska alltid bäras till häst och så ska det vara.



Men att säga att det är fel av tex. Ingrid att rida utan hjälm tycker jag inte riktigt stämmer. Enligt mig ligger ansvaret på ridskolan, tränaren och föräldrarna, de ska ha byggt en så bra grund och botten att en bloggare inte ska påverka dem och deras beslut att stoppa på hjälmen eller inte.



Men jag förstår ditt tänk, och det är bra! Men det finns inget ansvar som ska läggas på den som inte bär hjälm "bara" för att man driver en större blogg. Vill man vara en bra förebild eller inte bestämmer man helt själv.

2011-10-07 @ 13:05:41
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback