Lite funderingar om bett

Jag och Freddi pratade för några dagar sen om det här med bett. Vet att väldigt många andra varierar bett regelbundet. En del gör det var tredje dag och andra mer sällan. Själv byter jag faktiskt nästan aldrig bett på Artie, utan rider på ett tvådelat näst intill varje dag. Ungefär 2-3 gånger i månaden rider jag ut på ett tredelat ifall jag tar mitt ful-träns, och några gånger om året skrittar jag ut på ett hackamore för att "vila"  munnen.

Jag kan förstå att det är bra för en häst att få gå på olika bett just för variationens skull. Dock förstår jag inte riktigt varför man håller på och byter "bara för att". Om man hittar ett bett som hästen fungerar bra på, vill man inte rida med då? Är det inte det man strävar efter, att hitta ett så bra bett som möjligt som hästen trivs med och kan gå med i de flesta lägena?

Sedan har ju t.ex. dressyrrttare inte riktigt samma "problem" eftersom de inte alls har lika många bett att välja mellan, i alla fall inte när det kommer till tävling. Vet att vissa brukar köra på metoden att rida på det lite sämre bettet som hästen inte går lika bra på ena dagen, och ta det bra bettet dagen efter för att hästen ska gå ännu bättre. Det förstår faktiskt inte riktigt det, varför inte ta det bettet som hästen går bra på hela tiden? Jag kanske bara tänker så för att min häst är rätt okomplicerad, och som sagt alltid funkar på ett enkelt tvådelat.

Jag måste ju bara inflika att jag verkligen har förståelse om man har en lite hetare och starkare häst, som behöver ha respekt för att starkare bett och därför inte kan gå på samma hela tiden. Det skulle vara kul att veta vad ni rider era hästar på för bett, hur ofta ni varierar dem och vilka de går bäst på!

Artie i sitt tvådelade messingbett


Tredelat


Min ponny Jenny däremot var inte alls lika okomplicerad när det gällde bett. Gick bara att rida henne på hack eftersom hon ogillade bett i munnen.




Kommentarer
Postat av: Jenny

Tingeling rids enbart på rakt bett just nu. Hon gillar inte alls delade bett och jag ser inte grejen med att byta när man hittar något som funkar.

Nu är ju jag dressyrryttare med planer på tävling, så om inte ridsportförbundet hade ändrat sin inställning till att rida med rakt bett så hade ju jag fått tvinga in ett delat bett i alla fall.

Men eftersom de från och med nästa år tillåter rakt bett även på dressyrtävling så behöver jag ju inte bråka mer med min häst. :)

2011-10-19 @ 13:56:04
URL: http://lilatiger.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Jag rider nästan enbart på tvådelat, i somras hade vi en period när vi red på tredelat en stund. Men oftast tvådelat :)

2011-10-19 @ 15:28:10
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Julia Järnroos

Detta har jag funderat också på flera gånger.



Melroose - Rider enbart på hackamoret just nu eftersom hon fäller och får EXTREMT mycket tänder.. Annars växlar jag mellan det, tredelat med fasta ringar, vanligt rakt med fasta ringar och novabett. Det är svårt att säga än vilket hon går bäst på eftersom hon är så ung, och det händer mycket i munnen.



På tidigare hästar har jag haft:

Majka - tredelat med sötmalm, vanligt tredelat, tredelat apple mouth och kandar (ytterst sällan). Hon var känslig i munnen, men ändå ganska "normal".



Rozine - Det var endast ett vanligt rakt eller ett pelham som funkade på henne. Hon var VÄLDIGT känslig men samtidigt fick hon riktiga ryck och blev livsfarlig att rida. Efter att ha varit hos en grym hästtandläkare, slutade vi med det 2-delade (som vi fick med från förra ägaren) och då funkade hon mycket bättre! Pelhamet var snäppet bättre än det raka.



Cosmos: Vanligt tredelat och apple mouth tredelat. Hon var faktiskt en väldigt "bett-lätt" (:P) häst!

2011-10-19 @ 21:51:24
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Karro Grape

Dandy red jag på samma tredelade bett varje dag under de tv åren jag hade honom. Han trivdes bra på det så det fanns ingen anledning att byta.

Royne går också på samma bett dagligen (tredelat), men då varvar jag ju också med kandaret (som består av en vanlig tredelad bridong och en helt rak stång).

Har provat att rida på lite andra bett, men det här är det jag tycker funkar bäst så jag ser ingen anledning till att byta! :)

2011-10-19 @ 23:01:07
URL: http://karrodandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback