Hur jag tycker en bra tränare är

Jag har tänkt väldigt mycket på det här ämnet kring tränare. Det är en så otroligt viktig faktor för att man ska kunna lyckas och bli bättre. De tränare jag tränar för i dagsläget är jag väldigt nöjd med och de kompenserar upp varandra på ett perfekt sätt för att jag ska få så allsidig träning som möjligt. Under mina år som jag har hållit på med hästar har jag hunnit träna för flera olika instruktörer. Både bra och dåliga, duktiga och mindre kunniga. Jag funderade ett tag på vad jag tycker gör en tränare bra.

För det första måste kommunikationen fungera. Jag tror det måste finnas någon sorts personkemi där emellan, just att man är på samma nivå när kommunicerar. Ibland kanske det inte spelar någon roll hur många meriter en tränare har eller hur hög status den har. Så länge man inte förstår varandra går det inte att komma vidare till nästa steg och kunna utvecklas.

Enligt mig måste en tränare våga vara ärlig. För att kunna utvecklas måste man ju förbättra de svaga punkterna och det är dem instruktören ska framhäva och jobba med. Det behöver inte betyda att tränaren är otrevlig eller så, utan det kan alltid framföras på ett ödmjukt sätt. Jag tycker det är viktigt att mina tränare är envis och håller på sin sak. Gjorde jag inte övningen bra gör man den tills den sitter.

En viktig egenskap som en tränare ska ha är att den kan anpassa träningarna/övningarna till det individuella ekipaget. Visst för att flera grupper i rad kan ha samma övning, särskilt när det handlar om bommar/hoppning. Men t.ex. när det kommer till dressyr kan omöjligt alla behöva träna på exakt samma sak. Ett bra exempel tycker jag är min dressyrtränare Karin. Hon vet att jag är hoppryttare och därför tränar vi inte på dressyrprogram eller att jag ska rida i dressyrsadel men långa läder. Istället diskuterar vi ofta den föregående hoppträningen, hur det gick och vad som jag behöver träna på i hoppningen. Utifrån det brukar hon sätta upp en övning som är lämplig som hjälper mig i hoppningen - utan hinder.

Det finns många olika punkter som gör en tränare bra, men tänkte inte rabbla upp alla nu för då blir det här inlägget alldeles för lång. Men här var i alla fall lite kortfattat vilka egenskaper jag tycker en tränare ska ha. Ursäkta om inglägget blev lite luddigt, men ni fattar det mesta av vad jag menar i alla fall ;D

Jag och Karin under en träning




Kommentarer
Postat av: ina

er blogg är jätte fin ! :)

2011-10-09 @ 13:42:42
URL: http://hoarsely.blogg.se/
Postat av: Adina & islandshästen Funi

Håller med! :)

2011-10-09 @ 17:05:19
URL: http://fyrbentaspringare.blogg.se/
Postat av: Julia - bloppis på bloggen!

Bra inlägg! Håller med.

2011-10-11 @ 21:17:02
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback