Arties ridpass

Som planerat red jag och Freddi på stora utebanan. Vi gjorde en kombination av två övningar jag lagt ut tidigare (den här och den här). Alltså på ena långsidan hade vi 6 galoppbommar på böjt spår och på andra långsidan hade vi min favoritövning 17-17. I länken står det 17,5 m, men vi använde oss av 17 m som jag oftast brukar göra.

Artie var jättefin genom hela passet, började med att rida fram på serpentiner och flytta honom på de böjda spåren. Gjorde även övergångar för att få honom uppmärksam och kvick. Som sagt var han riktigt fin redan från början och allt kändes som det skulle.

Sedan jobbade jag honom över våra bomövningar i galopp. Även det här gjorde han jättebra, haha känns lite enformigt att skriva men han gjorde faktiskt allt som han skulle. Svårigheten med t.ex. 17-17 är att först gå få galoppsprång för att sedan lägga till fler samtidigt som hästen fortfarande är avspänd och lyssnar på små förhållningar. När jag först skulle komma på 5-6 ville han dra lite mot sista bommen, så fick göra en lite större halvhalt för att sedan komma igen så lyssnade han bra. Det är så man får jobba och sen fram och tillbaka med längden på galoppsprången, så blir det super.

17-17





Galoppbommarna






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback