Ridövning - "aktivera"

Ett av mina allra största problem för några månader sedan, och som jag fortfarande jobbar med, var att "aktivera" bakbenen på Artie. Han jobbade helt enkelt inte så kvickt med dem utan hade långsamma rörelser och kunde ibland släpa dem efter sig.

Jag jobbade mycket med detta för alla mina tränare, men det var alltid svårast när man red själv utan att nån såg på. Jag frågade då en av mina hopptränare i våras om bra övningar som jag kunde göra för att lättare få till det.

Det är en väldigt enkel övning som går ut på att lägga tre bommar efter varandra med 17,5 meter emellan. Om man vill kan man ha hinder istället, men om man bara har bommar kan man göra den här övningen flera gånger i veckan eftersom bommar inte sliter mer än vanlig galopp. Sedan ska man komma på bommarna i normal galopp och räkna sprången. Variera sedan antalet mellan bommar, så att du först kanske kommer på 5-5, 5-6, 6-7. Det går att variera i stora mängder, du väljer själv.

Genom dessa tempoväxlingar tvingas hästen att sätta under sig och aktivera bakdelen. Och som sagt, fördelen med övningen är att man kan göra den ofta och på nästan vilken häst som helst. 





Kommentarer
Postat av: Jessica

Tack så jätte mycket för tipset! Det är just det där med bakbenen min häst inte riktigt har fattat, speciellt inte i galoppen, i traven är det super!

Älskar verkligen dom är tipsen!:D

2011-09-13 @ 20:02:50
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback