Hoppning torsdag

Skulle egentligen ha varit träning för Daniel idag, men den blev inställd så istället hoppade jag lite själv hemma. Fick hjälp av Sofie som är på besök hos mig just nu. Blev mest fokus på lydnad och övergångar till en början. Började med en linje av tre små hinder med 21 meter emellan. Eller istället för ett hinder i mitten har vi tre travbommar, vilket gjorde att efter första hindret blev det ett avbrott till trav och sedan fattning igen.
 
Jobbade ett tag med det och bara efter en kort stund blev han mycket finare än i början. Övergångarna gör att hästen blir så lösgjord och med hjälp av bommarna är man tvungen att vara bestämd i ridningen och göra avbrott på rätt ställe.
 
Sedan satte vi upp så jag kunde komma på en båge med tre hinder. Här kunde man då reglera avståndet till hindret genom att flytta hästen lite grann, så att man kom rätt på hindret. Med hjälp av uppvärmningen så var Artie väldigt fin och lyssnade bra. Det jag dock kan göra ibland är att bli lite loj, och tänka att det redan känns bra istället för att verkligen rida och sätta igång galoppen.
 
Tog ungefär två lite större språng på hela ridpasset och resten jobbade vi bara på låga gymnastikhöjder. Det är ju det som stärker så viktigast är att man lägger fokus på det istället för höjden.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback