Träning för Karin 7 november

Idag var det dags för träning! 
 
Andra träningen, och Karin tyckte redan att det såg mycket bättre ut. Härligt, eftersom jag och Kala bara dressyrat en dag sen senast pga hosta och uteritter. Beror nog mycket på att Kala hunnit landa lite mer på vår anläggning i stort (utom i ridtältet då såklart haha..) och kan spänna av mer. Jag har även hittat mer balans på henne, hon har så stor trav att det varit, och fortfarande är, ganska svårt att följa henne när hon själv tappar balansen lite grann. 
 
Idag så fick jag i alla fall fortsätta med mina mjukare bågar och på fyrkantsspåret. Fortfarande noga med att inte passa henne, utan rida i nolläge. Som Karin sa: Jag har köpt en fin häst som jag har alla chanser i världen att forma själv. Nu gäller det att lära henne att jag bara visar vägen, berättar vad jag vill, och sedan är stilla och låter henne sköta uppgiften. Jag har som ryttare väldigt lätt att gå in och ta över och "göra åt" mina hästar, istället för att lita på att dom gör åt mig. Fungerade dock ganska bra idag tycker jag. 
 
Kala är en bäbishäst, hon vet inte riktigt hur hon ska bära sig, var hon ska ha huvudet osv. Det resulterar i att hon ibland blir för hög i formen, ibland för låg. Ibland hänger i tyglarna, ibland inte ger något stöd alls. Ibland så springer hon till och med med huvudet i luften några steg. Detta förklarade Karin är en helt normal process i Kalas inlärning och att det (som jag skrev igår) är viktigt att jag inte rättar henne med handen, utan mjukt kramar med skänklarna först och låter henne hitta sin egen balans. Det är när hon hittar den som vi når dom där magiska stegen som gjorde att jag köpte henne. När hon kan hålla den takten, den balansen och den känslan ett helt pass så kommer jag att sitta på en stjärnhäst. Tills dess nöjer jag mig med att utbilda en blivande stjärnhäst ;) 
 
Finaste Kala när jag provred henne
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback