Träning fredag 23/3

Nu var det ett tag sen jag skrev något vettigt, så jag tänkte att jag skulle skriva lite om träningen i fredags. Qarlos har aldrig gått så bra som han gjorde, att vi tränar en gång i veckan nu ger resultat och vi har kommit in i en period där jag verkligen kan känna att vi går framåt! 

Började träningen i galopp och jag blev genast upprätat och tillrättad så att jag satt rätt, känns helt extremt i ryggen, men jag vill ju verkligen komma tillrätta med min sits. Dessutom så går Qarlos så himla mycket bättre då. Tränade på att samla honom via yttertygeln, rider lite för mycket på inner själv. Fick vända snävt runt ett hinder och när jag verkligen såg till att vända honom för ytter så fick jag honom att sätta sig bak och verkligen komma upp framför mig. 

Gjorde sedan lite början till bakdelsvändning, tog skrittjobb eftersom han blev lite matt av galopparbetet. Det är innertygeln som är den vändande hjälpen och inte ytterskänkeln, efter ett tag fick jag till det ganska bra. Qarlos var duktig och samlade sig jättefint.

Travade sedan och fick hjälp att ta oss ur det där sega läget. lätt att vi hamnar i en ond cirkel; Qarlos blir trött och hänger lite i tyglarna och jag följer då med med handen och tappar sitsen. Driver gärna fram honom eftersom allt blir så segt och långsamt och då älgar han bara iväg i ännu större steg. Det jag måste få honom att göra är att ta kortare och kvickare steg istället. Det gör jag genom att bära mina egna armar och ha en stadig sits. Krävs enormt mycket styrka för att orka hålla positionen, men jag ska verkligen träna på det. Mina tygeltag ska gå uppåt och inte bakåt, jag får aldrig försöka bära Qarlos. Det får han göra själv. 





Kommentarer
Postat av: Ebba

Vad kul att det går bra för er! :) ni är så fina :) kram

2012-03-27 @ 12:10:55
URL: http://ebbamarialouise.blogg.se/
Postat av: Julia - tävling på bloggen i samarbete med CF hästshop

Kul att det går bra för er! Hoppas på fler bilder!!

2012-03-27 @ 22:39:25
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Jonna

Fin blogg ni har! :)

2012-03-29 @ 19:19:17
URL: http://tanneryttarna.blogg.se/
Postat av: cecilia

Hej hej :D är allt bra ? :D

2012-04-01 @ 16:27:37
URL: http://fleurdreams.blogg.se/
Postat av: Elin - En hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Precis, motivationen är inte på topp direkt nu, den har inte varit det på ett tag känner jag ... :)



Haha, men hallå ;) du blev ju faktiskt 18 hela år, du förtjänade en grattis-hälsning :D Som jag var säker på att du såg också ;)

2012-04-02 @ 21:46:08
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback