Gårdagens hoppträning

Igår så var det alltså hoppträning för Daniel, riktigt annorlunda träning. Vi fick rida fram med tyglarna i kors!

Har ni någonsin försökt rida med tyglarna i kors? Viktigt att händerna är i samma höjd och på rätt sida om mankammen. Försökte cykla med händerna i kors en gång när jag var liten, kom inte ens en meter framåt innan jag ramlade haha. Vi red nästan en timme såhär, hoppade ett sockerbitshinder bland annat. Det man fick ut var att ha hästen mer på hjälperna, i och med att man inte kunde rida som man var van så gjorde man inget reflexmässigt. 

Efter ett tag så började jag komma in lite i att det var ytterhanden som svängde inåt och tvärtom, men när det "krisade" så blev det fel igen, när reflexerna tog över. Bland annat råkade jag ta i fel tygel när Qarlos var påväg rakt mot ett hinder vi inte skulle hoppa. Fick lite panik - och tog i fel tygel igen, så att vi hamnade mitt i haha. Krachade inte ner något, utan Qarlos hann bromsa in (vi galopperade) och förstå att han inte skulle hoppa. Tänk att man rider så mycket "på reflex" ändå! 

Qarlos hade en härlig framåtbjudning hela lektionen, tyvärr blev han lite seg i munnen efter detta. Han blir lätt det om man plockar för mycket med tyglarna. Denna övning innebar ju en hel del plockande och lite dragande åt fel håll, lite för hårt osv. Så det fick jag leva med helt enkelt. 

Hoppade en studs på sex hinder + tre fristående hinder. Hoppade ungefär 1 meter eller så och det gick kanoners. Qarlos fick mycket framåtbjudning i och med studsen, inte det där falska "nu orkar jag inte, så jag rusar istället", utan mer "åh vad kul!". Han älskar verkligen att hoppa, han tycker att det är jättekul och är så positivt inställd till allt. Kanonträning för honom med studsen, måste orka ställa upp en sån själv någon gång! 





Kommentarer
Postat av: Jorunn Lavonius

Har tränat på det vid två tillfällen, första gången hade jag inte ridit särskilt länge, så då var det ganska lätt, då red man ju inte lika mycket på reflex. Däremot när jag gjorde det för något år sedan var det otroligt svårt, ville hela tiden dra i fel tygel och minns att vi hamnade i hörnet en gång av misstag, haha.

2012-01-16 @ 12:30:33
URL: http://ridsportfinland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback