Wejhå

Mina hästar flög fram idag, riktigt härligt! Båda två, värsta flytet. Vet inte riktigt vad som hände!

Bingo travade jag fram i låg form. Han har haft problem med spänningar i ryggen. Tydligen hingstrelaterat enligt equiterapeuten, så inget som har med ridning att göra. Han spänner sig mycket och visar ju gärna upp sig, då sänker han ryggen och det gör att hans ryggmuskler är för korta + att han varit spänd i hela bakpartiet. 

Nu är han dock behandlad och beordrad ridning i låg form. Fungerade toppen, Kristina har gjort ett toppenjobb med honom verkligen! Han är mjuk och fin och bjuder själv, trampar på utan att man måste göra sig påmind. Dessutom så bråkar han inget alls nu när det onda är borta, han är sitt vanliga glada jag. Längesen han gick såhär bra och glatt faktiskt, han behövde inte tvingas till arbete på samma sätt som det varit en väldigt lång period nu. Han tyckte helt enkelt att dagens ridning var rolig, trots att det var krävande. 

Vi tränade på att jag ska kunna korta honom för handen utan att han kör upp huvet eler tappar bjudningen, han ska acceptera stöd + inverkan från handen. Funkade verkligen kanon mot slutet - i både trav och galopp. Liten stjärna det blev av bullen då, detta ska vi absolut jobba vidare på! 



Qarlos kändes lite ofokuserad vid uppvärmingen, vet inte varför. Störde mig inte på det utan red vidare så gott jag kunde, han blir ju lite seg för hjälperna när han blir spänd, så det var ju synd. Dock fick han lite annat att tänka på vartefter träningen gick, så det blev bara bättre och bättre. Han gick toppen sen mot slutet, så det var riktigt roligt. Fick hjälp med hur jag ska kunna korta honom utan att han tappar galoppen, hur jag ska tänka när han rinner iväg på långsidorna. 

Tränade även mycket på att behålla bjudningen genom svängar, samt när jag byter varv. Öljemark är proffs, hon märkte supersnabbt vad jag har problem med! Visst för att jag vet att hon är duktig, men hon är så otroligt effektiv också. Hon ser snabbt problem och kommer lika snabbt med en förklaring och senare en lösning. Att hon förklarar varför problemet har uppstått tycker jag är viktigt, så att det inte bara blir: han är inte igenom till höger, tryck med högerskänkeln ocn sitt mer till vänster i sadeln. Utan hon förklarar att när jag sitter för mycket till höger så tippar jag inåt och då måste Qarlos också göra det för att min vikt ber honom om det osv. Hon får det att hänga ihop och bli en helhet som jag som elev kan förstå och hänga med i!

Jag och Qarlos idag, kommer film!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback