Yo

Rider Qarlos som vanligt nu, han är tillbaka på Trolldal. Igår gick det så himla bra i ridhuset, börjar få till mer och mer explosivitet i min annars något sävliga häst. Rider utan sporrar eftersom jag inte vill att det ska hänga på en så liten detalj om Qarlos tar skänkeln eller inte. Har dock ett spö som förstärkande hjälp, vilket funkar toppenbra. Förstår inte all hysteri kring spö-användandet faktiskt om jag ska vara ärlig. "Får inte användas som framåtdrivande hjälp". I så fall borde dom kolla längre bak i ledet så att säga tycker jag. Måste man använda spöet som framåtdrivande så är det inridningen som brister i och med att hästen inte helt förstår skänkeln framåt.

Så är det nämligen i Qarlos fall; han fattar inte att när jag skänklar "lite mer" så betyder det att gå ännu snabbare framåt. Något gick snett där, men med hjälp av spöet, som han mycket väl förstår, så blir det bättre och bättre! :)

Rackarns, nu börjar det regna också!! Jag som tänkte hinna ut en liten runda i skogen innan det blir löshoppning ikväll. Kanske rider Bingo också, ska tävla honom hemma på tisdag. Blir troligtvis min sista start på ponny, vemodigt värre.

 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Jag måste använda spöet som framåtdrivande hjälp ibland. Det är när M helt enkelt inte tar skänkeln (för att det är ju sjuuuuuukt jobbigt att alltid lyda, tycker hon ^^). Då är det mycket bättre att använda spöet än att hästen blir skänkeldöv.

2012-08-12 @ 10:34:06
URL: http://ohjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback