Hoppträningen igår

Var ett tag sedan jag hoppade för Daniel eftersom han var sjuk förra gången. Alltså var det närmare en månad sedan, känns lite konstigt men har ju tränar både dressyr och hoppning för andra tränare där emellan.

På framridningen tyckte jag Artie kändes lite loj, men har lärt mig att inte ta för hårt på det utan han brukar behöva lite tid för att komma igång. Självklart får han inte sacka men han behöver inte gå överdrivet hårt från början. Utan han behöver helt enkelt mjukas upp ordentligt med en ganska lång framridning.

Vi började ganska simpelt med att rida på fyrkantspåret med serpentiner på långsidan i trav. I galoppen red vi runt i lätt sits i ganska lång galopp där vi fick komma på ett litet sockerbitshinder på en volt. Här skulle jag ha haft lite mer galopp i honom, för det tar alltid lite för lång tid för mig innan jag hittar det läget där han ska vara. Men jag antar att det är en vanesak och kommer sätta sig så småningom.

Vi fick sedan komma på ett räcke med en bom framför och efter. Här hittade jag mer galoppen och red igenom svängen så hoppade han hur fint som helt. Vi satte faktiskt nytt rekord då hindret låg på ena sidan 135 och andra 140 cm, haha. Vet att höjden inte är det viktigaste, men lite kul är det ju faktiskt ändå :D

Sedan jobbade vi med en linje med 3 studshinder - 1 galoppsprång - räcke - 1 galoppsprång - oxer. Jag och Artie fick jobba med att hålla rytmen hela tiden och inte öka eller något igenom. Vi fick även komma utan händer, vi gjorde alltså knut på tyglarna och fick släppa över. Jätteroligt att träna sitsen, för det känns som om man alltid får nytta av det.

På slutet hoppade en liten kort bana, där vi helt enkelt fick jobba på vägarna och hålla galoppen trots det trånga utrymmet. Vi är vana att vara på stora utebanan som är 80x80 m, och nu hade vi bara halva ridhuset som är 22x40. Men det är ju bra träning, för snart börjar ju innesäsongen.

Oj ser nu att det blev ett riktigt långt inlägg. Men kortfattar var i alla fall Artie riktigt fin hela passet. Det enda vi måste jobba med är ju galoppen, men vi kämpar på med den ;)

Blev bara en kort film från idag, för minneskortet blev fullt och Freddi visste ju inte om jag lagt över det på datorn. Men bättre än inget :D




Kommentarer
Postat av: Olivia skoglund

Hej,Det är inte mina hundar men det är min grannes som jag brukar passa ibland :D



Jag vet faktiskt inte om den gula är en sån där cairnterrier men det är en terrier vet jag iallfall :D

http://everythinghorzes.blogg.se/2011/september/fragestund.html :D om du vill får du gärna ställa en fråga i min frågestund

2011-09-23 @ 13:46:03
URL: http://everythinghorzes.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Kul att du slog rekord :D

Tråkigt att det inte blev en längre film :(

2011-10-06 @ 21:01:08
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback