Träningen

Träningen idag gick jättebra, så det var riktigt kul! Så skönt att få hjälp med hur jag ska rida Qarlos, hur jag ska hjälpa honom att utvecklas. Jag har ju inte tränat ordentligt på henom ännu eftersom jag varit bortrest och sådär. Det har bara blivit att Karin kollat till mig någon gång och inflikat lite hjälp här och var. 

Jag ska rida honom i en lägre form, med längre tyglar. Hon sa att "du ska alltid ha lika mycket häst framför dig som bakom dig". Jag har försökt korta honom för mycket i formen innan han riktigt orkat bära upp sig i en lägre form ens. Känns jättebra att ha fått reda på hur jag ska få honom att bli starkare. Jag har inte listat ut det själv nämligen, så det är ju det som är så bra med att få träna och lära sig nya saker och nya lösningar. 

Jag måste även spänna av mer själv och låta honom gunga mig mer, jag måste rida mer i hans takt och jobba med honom istället för mot honom. Detta har till viss del fortfarande att göra med att jag inte är helt van vid hans stora steg ännu. Han är storhäst och har dessutom en stor trav med mycket rörelse, den är jätteskön att sitta i när man hittar harmonin, men den ska man ju hitta också. 

I galoppen så ska jag hålla honom kortare på yttersidan, men fortfarande vara passiv och inte hjälpa honom för mycket. Fortfarande en ganska låg form. Mycket fokus på detta med att jobba i ett team med honom, när han bryter av till slängtrav (han är fortfarande svag ännu) så ska jag vara beredd på det och fortsätta följa hans rörelse, även om det är jättesvårt. Jag får inte kura ihop mig och sända ut "åhnej, detta är jobbigt" till honom, utan bara sträcka upp mig och rätta till felet utan att göra en stor affär av det. 

Övergångar och igångsättningar tycker jag funkade bra idag, Qarlos är rätt lydig och dessutom duktig på det. Han lyssnar fort och korrekt på allting, så det gör honom väldigt rolig att rida och träna. Det ska bli jätteroligt att träna honom imorgon också, och befästa det här nya vi lärt oss ännu mer!

Lite "snygga" bilder från idag, haha. Hade hjälmen på huvet bara för att slippa bära in den i stallet, skiitsnyggt med hjälm på utsläppt hår ja ;) Men Qarlos är ju fin iallafall










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback