Mina ridpass - igår

Idag så var Bingo på lite sämre arbetshumör, så det krävde en större insats av mig. Men det gick det också, fick lägga ner lite mer tid bara. Dock var han idag helt inställd på att snällt rygga, så det var nemas problemas! Idag så var det vänsterförvända som knackade lite. Han tjurade ihop lite i galoppen och var lätt i baken. När han kom ut till väggen (i LA1 vänder man halvt igenom och sedan halva långsidan i förvänd galopp) så tyckte han att han var kalr helt enkelt och bröt av. 

Detta har vi inte råd med i programmet, en sabbad förvänd innebär massa dyrbara poäng borta efterosm det är kofficient på den. Bingobongo, det måste han förstå, trots att han är en häst. Efter ett tag så tycker jag att han gjorde det också, eller iallafall gjorde som jag ville. 

En klar positiv grej är att travprogrammet är så himla mycket bättre nu! Han travar med jämnt, fint stöd och bra bjudning. Just därför som jag kan fokusera extra på att slipa galoppen, eftersom traven funkar. Skänkelvikningarna är en akilleshäl för både honom och mig, jag har en reflex att dra tag i innertygeln om det börjar toka sig, vilket får helt fel effekt. Dock är den undan höger riktigt bra nu, det är jag nöjd med! :) 



La även ner mycket jobb på Vendela, ville lösa det bra med henne innan vaccineringen imorgon. Det lyckades jag med och det gjorde mig glad och stolt över mig själv faktiskt. Nöjd att jag behöll tålamodet och var positiv hela tiden, väntade ut henne bara. Något jag vet är lösgörande är galopp-trav övergångar, så det gjorde jag på volt. Var noga med att sitta mjukt (satt ner för att kunna reglera takten lättare, så att hon inte blir hastig) och bara låta övningen lösa det hela. 

Jobbade henne sedan ett tag i skritt-låg form. Funkade utmärkt, så jag gjorde lite slutor sen, bara för att det funkade så bra i söndags när jag red henne! Och tänka sig att det skulle visa sig vara ett vinnande koncept idag igen. Fick jobba lite, men gud vad bra hon blev! Galoppen sen efter, traven. Energi, takt, power. Alla hennes kvaliteer kom fram igen, la lite galoppserpentiner bara för att njuta av hur avspänt och lekande lätt hon gjorde det. 

Nu ska alltså Vendela få ta det lugnt resten av veckan! :)

Supertraven




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback