Mina rutiner under en tävlingsdag

Kan tänka mig att alla gör på sitt sätt, men tänkte skriva hur en tävlingsdag ungefär ser ut för mig. Man får ju in en del rutin så brukar göra allt i en viss ordning.

När jag kommer till stallet på morgonen är Artie alltid knoppad och nyduschad. Allt är färdigputsat från dagen innan så pappa packar in alla grejer och hästmaten i bilen/transporten. Jag brukar borsta igenom Artie en sista gång, få bort spånet ur svensen och knoppa eventuell knopp som gått upp. Sedan lastar vi och åker iväg.

Väl framme på tävlingsplatsen öppnar vi transportdörren samt gardinen där bak. Pratar lite med Artiepartie och ser till att han mår bra. Vi brukar att ha gott om tid när vi kommer fram, särskilt om det är en ny tävlingsplats. Det är viktigt att inte bli stressad utan då brukar vi kunna gå och kolla in stället. Hitta seketariatet, visa vaccinationsintyg osv.

Därefter går jag banan, antingen själv eller med någon annan om jag känner någon på samma tävling. Sedan beror det ju på vilket startnummer jag har, om jag börjar rida direkt, hinner se några ekipage innan eller om jag redan ridit fram innan jag gått banan. Brukar i alla fall räkna med ca 20 ekipage när jag börjar rida fram.

Rider fram, hoppar fram och in på banan. För mig handlar det mycket om att vara lugn hela tiden och aldrig bli stressad. Även om planen inte går som den ska, t.ex. om man räknat fel och man får mycket mindre tid att rida fram på. Istället för att stressa upp sig gör man det bästa av situationen.

Beroende på hur många det är i klassen ställer jag antingen in Artie i transporten igen inför nästa klass. Annars brukar pappa/jag gå med honom medan vi väntar. Sedan följer samma sak med bangång, framridning osv.

När tävlingsdagen är slut lastar vi in Artie och åker hem. Brukar alltid äta i bilen på vägen hem, har blivit av en vana. Riktigt mysigt med piknick i bilen tycker jag! Väl hemma i stallet tar jag ur knopparna och oftast hinner jag släppa ut Artie i hagen. Han galopperar alltid i full fart ut till de andra i hagen och busar, hihi.

Så här brukar alltså en tävlingsdag oftast se ut för mig. Självklart kan det bli lite annorlunda från tävling till tävling, men ungefär i den här ordningen brukar det vara :)

Skönt när det är hemmatävling och man kan chilla i stallet mellan grunden och omhoppningen! ;)








Kommentarer
Postat av: Nora

Kan ni inte göra en film hur det går till när ni lastar? :)

2011-10-16 @ 18:36:02
URL: http://noraochamanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback