Förvänd galopp



Förvänd galopp är när man har den motsatsa galoppen i det varvet man rider, alltså om jag rider i höger varv har jag vänster galopp och i vänster varv höger galopp.

Svårighetsgraden är väldigt variende beroende på vilka vägar man rider, ju snävare svängar desto svårare är det. Jag är väldigt ny på den här fronten och har inte ridit mycket förvänd alls tidigare, men det är otroligt stärkande för hästen så nu ska jag börja införa det lite mer i mina ridpass. Hästen måste vara välbalanserad och ha en bärig kropp när man ska rida det. 

Freddi är mycket mer erfaren i det här ämnet, eftersom hon har lärt Vendela att utföra det och har jobbat mycket med det. Hon kanske skulle förklara bättre, men jag gör ett försök i alla fall!

Det finns flera alternativ hur man kan rida förvänd galopp såklart, men det fick börja med på min träning senast var att göra serpentinbågar. Jag kommer alltså i t.ex. höger galopp och rider in i en serpentinbåge, och när jag ska rida vänster båge fortsätter jag ha hästen högerställd i höger galopp för att sedan rida ut i den sista höger bågen. Dock är det inte alls lika lätt i början som det låter, utan det är viktigt att verkligen sitta korrekt och "lura" hästen lite när de inte är vana att göra det. Man får låtsas att man fortsätter till höger men gör sedan en svag vänster sväng.

När jag tränade gjorde jag stora bågar, som knappt såg ut som serpentiner just för att det är rätt svårt i början. Man får helt enkelt anpassa det till vilken nivå man ligger på och förhoppningsvis kommer han bli starkare och orka göra riktiga bågar sen.

Andra alternativ på vägar man kan rida förvänd är runt spåret, på voltspår, vända rakt upp osv. Finns helt enkelt massor med olika vägar men här var några exempel i alla fall.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback