Broddar

Snart kommer snön. (iaf här i lill-Kattnehölm)

Snö och is innebär ett stort dilemma varje år. Jag tror att alla med häst vet vad jag menar. 

Att brodda eller att inte brodda i hagen - det är frågan.

På Trolldal så får man komma överens med sina hagkompisar, så det kan variera från hage till hage. Nu snackar vi alltså främst bakbroddar. Eftersom hästarna springer in och ut från hagen (i upp- resp nerförsbacke) så är det en stor risk att hästarna halkar och sträcker sig om dom inte har broddar bak också. 

Förra vintern så hade Vendela två hagkompisar, och vi var alla överens om att broddarna bak skulle vara kvar på hela tiden. Mer synd om dom andra egentligen, eftersom Vendela var den som var vassast i hagen. Men det gick, precis som året innan, helt smärtfritt. Inte en enda broddskada! 

Jag har bara sett en enda skada orsakad av en brodd, och det var i mitt förra stall och typ fem år sedan. Visserligen så var den riktigt otäck, blödde massa och det såg ju vidrigt ut. Men efter två veckor var den hästen frisk igen. En fläkning (muskelskada, sträckning, tex om hästens bakben glider isär) tar någonstans mellan ett halvår och ett år att läka. 

I år så får vi se hur det blir med broddar helt enkelt. Men jag kommer att rösta för! 



Hur gör ni i era stall? :) Berätta gärna i en kommentar!


Hur är era hästar broddade i hagen?






Kommentarer
Postat av: Karro Grape

Nu har ju inte jag det problemet eftersom min häst går ensam, men i mitt förra stall så hade ju Dandy hagkompisar sista vintern. Då fick vi också komma överens tillsammans och alla var med på att det var värre med fläkskador än en broddspark! ;)

2011-11-19 @ 16:46:01
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej!



Måste säga att jag är ett stort fan av ridövningarna som ni lägger upp här. Så skulle ni inte kunna lägga upp fler? :)



2011-11-19 @ 17:29:30
Postat av: Katrine

Tack :D



Hos oss får man bestämma med sina hag kompisar precis som ni gör. Alla brukar ha bakbroddar faktisk tror jag ;)

2011-11-19 @ 18:03:30
URL: http://ponnyprinzarna.se
Postat av: Lovisa

Eftersom jag bor typ lääängst upp i Sverige så MÅSTE vi brodda eftersom vi annars inte kommer längre än till ytterdörren med hästarna ;)

Så här är det inte ens nåt man diskuterar om för alla vet att man liksom måste ha det för att ens kunna ha hästen i hage hehe.... :)



Alla har broddar runt om men sedan är det olika om vi har 2 eller 4 broddar / hov men det bestämmer man själv, själv har jag 2 st broddar på varje hov på min ponny nu :)

2011-11-19 @ 19:06:36
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Jessica

I det stall jag står i är det frivilligt, om man vill bara ha bak eller om man vill ha på både fram och bak och även hur många broddar man vill ha, två eller fyra på varje. Jag har broddar på både fram och bak på min häst, och han har sex broddar för han har travskor som sitter mycket bättre på hans hovar. Dom har suttit i 5 veckor, ridskor brukar sitta i typ en vecka sen börjar han tappa..



Så det är frivilligt, tycker det är skit bra! :)

2011-11-19 @ 21:31:28
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Eleonor - VINN KINGSLANDMÖSSA



Tjena!

Visst är Kingslands mössor från nya vinterkollektionen riktigt fina? Du kan vinna en mössa i valfri färg värde 549 kr. Klicka på länken: http://hastoridverksamhet.blogg.se/2011/november/novembertavling.html#comment



/ Eleonor

2011-11-20 @ 10:58:59
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag bor också långt upp i Sverige och här är det ingen fråga om broddar eller inte - alla broddar runt om. Broddskador är som sagt mycket mindre allvarliga än de skador en obroddad häst kan få om den halkar.

2011-11-20 @ 18:41:56
Postat av: Moa

Min ponny går barfota på vintern så jag behöver aldrig använda broddar då. Det här är första vintern i det här stallet och eftersom vi inte använder oss av broddar så ska jag ärligt talat säga att jag inte vet hur det fungerar i stallet men hade det varit så att jag hade haft en häst med skor hade jag varit för broddar :)

2011-11-20 @ 21:29:54
URL: http://moathorngren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback