Lite ridpass under helgen

Idag så vaknade jag halv ett, och det var riktigt skönt! Dagen blir ju dock lite förskjuten och jag kom hem från stallet klockan åtta. 

Hann med att övningsköra för första gången idag! Är ju riktigt peppad nu när både Issa och Johanna tog sitt i veckan, så nu ska jag kämpa på fram till min födelsedag den 25:e mars. Jag körde lite på dom två lägsta växlarna + backade lite. Var självklart bara på en parkering, så att ingen skulle komma till skada ;) Nästa steg blir att köra runt kvarteret, får se när det blir, någon gång i veckan som kommer iaf! 

Åkte till stallet runt fyra-halv fem och fixade åt hästarna. Red sedan Qarlos i ridhuset. Värmde upp honom på lång tygel i alla gångarter, som en riktig western-ryttare. Karin har ju haft honom nu i veckan och tyckte att det funkade så bra att rida honom så, då blir han inte tung och seg i handen utan måste bära sig själv och komma själv till stöd. 

Sökte lite kontakt med honom i galoppen och han svarade direkt framåt nedåt, så det gav resultat att flänga omkring lite. Gjorde sedan lite övergångar, tempoväxlingar och halter. Red på bågar, volter och rakt spår. Han var på riktgit bra humör och svarade fint på det jag gjorde. 

Red sedan igenom lite LC2, ifall det nu blir så att jag startar honom i klubbtävlingen på lördag. Bingo ska ju vara med iaf, i LB3. Hoppas på att kunne tävla Qarlos innan, han skulle vara så snygg i knoppar! Jag saknar att tävla egen häst, att knoppa och vara sent i stallet, smörja saker osv. När jag tävlar Bingo så fixar ju Kristina allt hemma hos sig, såklart. Det enda jag gör är att smörja mina stövlar typ, haha. 

Igår så vilade Qarlos, och i fredags så var vi ute på långritt. Första gången jag red ut ensam på honom! Det gick jättebra, han försökte dumma sig en gång; bockade och snodde runt. Jag blev förbannad, röt till och gav honom lite smisk. Han ska göra som jag säger, punkt slud the end. Det gjorde han också resten, så det var ju en bra metod. 

Vi passerade även en skitstor grävskopa, som var igång och hade sig ca 10 meter ifrån oss! På ditvägen så var den avstängd, men när vi skulle hem hade den startat. Hade alltså inget annat val än att rida förbi. Qarlos gick på helspänn, men drog inte eller gjorde något annat dumt. Massa klapp efter det! 

Qarlos ägare Elisabeth såg på bloggen att jag ville ha ett täcke - så hon köpte ett! Detta har fleecefoder och kommer ifrån Jacson, superbra. Låg helt still hela ridturen trots långa galopper, mycket trav och lite bockningar.


Vendela fick vila i fredags  och igår så hade vi superduperkul och hoppade i ridhuset! Maja hade lite lektion för två andra tjejer, så vi slank med på ett hörn. Hon älskar verkligen att hoppa och det gör faktiskt jag också! Varje gång någon som känt mig sen jag var liten ser mig hoppa så får jag frågan "om den lilla hopptjejen fortfarande finns kvar inom mig". Och det gör hon verkligen, det är ju därför jag vill ha en storhäst som kan hoppa också, för att jag älskar det! :D 

Vendela är ungefär likadan, ingen av oss ser några som helst avstånd eftersom vi är så otränade. Vi tutar, kommer fel, och kör helt enkelt. Hoppla! 

I våras, igår hoppade vi 80-90 cm eller något


Så idag så gick jag och mamma en promenad med Vendela, mamma hade även med våran ena hund, Doris. Det var riktigt mysigt, Vendela är ungefär lika behändig som en hund att gå med. Hon är så himla lydig och väldresserad! Inga problem alltså, trots att klockan var 19:15 och det var becksvart ute. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback