Gårdagens ridning - Vendela

Igår så red jag Vendela ett pass på stora utebanan. Värmde upp med lite klättring faktiskt, och det tyckte hon var rätt kul. Lite onödigt dock, hon ville hellre gå hem än kasta sig nerför stup högt och lågt. 

På utebanan sen så hade hon världes energi, vet inte varifrån den kommer. Tävlade ju i lördags, och red ut 1,5 timme i söndags. Hon borde ju vara lite trött i skallen, men icke! Duracellkaninen brukar Karin kalla henne, det passar rätt bra faktiskt. 

Hon flög lite åt alla håll för fåglar, gångare uppe på asfaltsvägen och var lite allmänt spänd. Gjorde övergångar trav-galopp-trav för att få till eftergiften i sidan. Hon var grundmjuk, inte sådär som hon kändes när vi hade en svacka för några veckor sen, när hon inte var igenom någonstans. Hon trängde dock innåt mot vänsterskänkeln i trav, medans hon i galoppen var superfin. 

Har mycket att göra med att jag har mycket lättare att korrigera min sits i galopp, glider över till höger så mycket, och då blir ju vänsterskänkeln klen. Hon svarade bra på detta, men kändes lite hastig i travstegen, ville ha mer vila liksom. Fick dock ett väldigt härligt sug framåt i bettet i en låg, rund form. Hon stretchade även bra i sidan. 

Gjorde lite övergångar trav-skritt-trav, så som jag gjorde första gången jag red för Karin Öljemark. Super att kunna gå tillbaka och repetera! Skulle luta mig framåt och verkligen gå med i övergången för att behålla ryggen upp. Vendela blir ju gärna lite spänd och höjer nacken + sänker ryggen. Tyckte detta gick jättebra idag, det har gått framåt sen i höstas! 

Jobbade sedan med skritt-halt, Vendela undrade vad det var frågan om. Hon är ju så van att göra skolor, förvänd och längningar hit och dit. Så skulle hon  plötsligt bara skritta och sen stanna. Det hade hon svårt att förstå. Inte ens en ryggning eller framdeslvändning skulle det vara, bara stilla! Haha, efter ett tag uppfattade hon uppgiften och skötte sig kanon. Men lite komfunderad var hon allt. 

Skrittade henne sedan lång och låg, innan jag travade likadant. Hon kändes toppen, perfekt stretchingform med härligt påskjut, rätt energi och superfin form med lika stöd i båda tyglarna. Tycker vi fick ut så mycket av detta grundpass, så jag är jättenöjd!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback