Dagen innan tävling

Jag hatar verkligen att rida dagarna innan tävling. Jag blir så himla stirrig och det känns som att minsta lilla fel kommer att spela in på vår senare prestation. Detta är givetvis lite galet, och det gör ju bara att jag rider sämre än vad jag skulle gjort annars.

Har iallafall lyckats träna bort min irritation på senaste, lyckas hålla mitt nervösa jag så pass i schack att jag kommer ihåg att berömma och klappa Vendela även om jag inte får den ridkänsla jag vill ha. Det var lite så jag fick rida igår, för egentligen så gick det inte dåligt, det gick bara inte fullt så superbra som det gick dagen innan. Och det fick jag ha i bakhuvudet när irritationen ville ut i ett lite för tydligt tygeltag eller en alltför stark skänkel. Det löser ju inga problem, bara förvärrar.

Så idag så ska jag verkligen ta ett djupt andetag och bara rida på. Känslan jag vill få imorgon vet jag hur jag ska rida fram, hur det än känns. Om Vendela sedan blir spänd för att det är ute eller något annat i den stilen, så hade jag inte kunna förbereda oss bättre än vad jag har gjort nu.

Vissa saker kan man inte rå för, men sitt humör kan man mycket väl styra över. Därför är det ju väldigt onödigt av mig att göra det till ytterligare ett problem. Det borde ju räcka med det som uppstår när man rider ändå, problem som ska lösas, saker som ska förbättras, hinder man ska komma över. Det hela blir inte bättre av att jag sitter där uppe och störs av att det inte får mitt livs ridkänsla, för om jag ger min irritation plats så vet jag innerst inne att jag inte kommer att få den känslan heller.

Det är så himla lätt att sitta här i skolan och vara logisk, sedan när jag väl sitter uppe på hästen så är det lätt att glömma. Men nu ska jag verkligen försöka tänka på detta, känns redan som att tankarna klarnat lite av att skriva detta!

Som ryttare behövs jag till att lösa problem - varför då skapa dom?




Kommentarer
Postat av: malin

SV; haha precis! :D



Ja, jag hoppas det jag också :D börjar bli lite nervös faktiskt, men allt blir så lättare när jag väl börjar rida fram och sådär, då kan jag fokusera liksom :)



Skulle inte du tävla imorgon egentligen? :)



sv: jo, visst skulle jag det, men strök mig i sista sekund innan tiden gick ut. känner att jag vill lägga mer tid på träning osv plus att jag har överdrivet mycket att göra just nu. men kör nog direkt på dylta istället, kanske inte smartaste draget att börja på regionalt första tävlingen, men ser det som träning så får vi se vart vi ligger i utvecklingen haha! förvänt och sånt är inga problem iallafall, det är väl ryggningen som är lite knakig, men får hårdträna fram till dess:)

2011-05-13 @ 10:33:59
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: malin

haha nu gjorde jag en typisk malin igen och skickade med ditt inlägg också, men det får vara som det är när det inte blev som det skulle ;-)

2011-05-13 @ 10:35:36
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: sigrid

Å jag känner värkligen igen mig i det här med dagarna innan tävlign!!;)



vad ska du tävla för klasser i morgon då??:D

2011-05-13 @ 11:13:30
URL: http://dressageroyals.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Jag håller också på att förstöra för mig själv jämt, så onödigt! Det enda man kan påverka när det gäller är ju det mentala i princip, så det är väldigt dumt att man gör det negativt då. x)

2011-05-13 @ 16:41:19
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: sara

true story!!

2011-05-13 @ 16:59:50
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Lovisa

Håller med dig till 100%, jag är ungefär likadan innna tävling!

Man vill verkligen få till den där perfekta öppnan, men ibland vill man för mkt! ;)

Kram <3



Super bra blogg förresten, läser dne varenda dag!

2011-05-13 @ 19:21:01
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack hurru! Shortsen är från gina :D



Ja men eller hur, det värsta som kan hända är att domaren ogillar det hon ser helt och vi kommer sist, i hoppningen kan man ta halvt livet av sig om man börjar för högt haha! Men det ska nog funka, a1 är ju inte speciellt svårt egentligen, om man jämför med alla andra program på den nivån :)

Skulle/ska du dit och starta p1an eller?

2011-05-14 @ 08:16:16
URL: http://maallaann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback