Tisdagspasset

Idag så red jag Vendela 40 min i ridhuset. Det var perfekt faktiskt, just idag så var det det!

Värmde upp henne med lite tempoväxklingar, men låg framförallt i ett högt grundtempo hela tiden. Vill ju få fram gången riktigt ordentligt, så la henne framåt och tryckte på lite extra några steg ibland för att tänja lite. Hon svarade fint och var arbetsvillig. 

Senaste veckora har jag haft så fint stöd i tyglarna i allmänhet när jag rider henne - riktigt härligt tycker jag! en sak mindre som man behöver "rida sig till", utan som börjar gå på mer automatik nu. Jag hade lättare att forma vänstersidan idag också, gick på några minuter. Så förbättring rent grundmässigt där också. 

Galopperade på mitt nya favoritsätt - lätt sits och låg form. Ser väl inte snyggt ut, men funkar verkligen bra just nu för att få upp ryggen och igång aktionen. Stretchar ju överlinjen på ett bra sätt också. Gjorde inte så mycket arbete i galopp idag, utan satsade på en bra grundgalopp längs fyrkanten (högt tempo alltså, inte "tävlingsgaloppen").

Gjorde sedan lite tagen bakdel/sluta längs fyrkanten i skritt i båda varven och det tycker jag gick jättebra! Hon svarar så fint, och när det trasslar så är det i höger. Har att göra med att hon vill släppa eftergiften i innersidan, så handlar om att rida effektivt. I trav gick det också bra faktiskt, och gjorde faktiskt en diagonal-sluta i vänster som blev såå bra! 

Bara några steg, men det räcker. Vi är ju fortfarande under inlärning. Hon fick mycket klapp! Högern blir sådär, det är innersidan som spökar där - problem i grunderna alltså, precis som med allt annat. Men det kommer att lösa sig, det vet jag. Inget att hetsa över. 

Jag och Vendela på senaste Karin-träningen. Snart två veckor sedan, blir på fredag igen! :)




Kram


Kommentarer
Postat av: ELISE

sv: TACK SÅ MYCKET! :D

hih, jaa ;) men du är verkligen super duktig ska du veta!

ajdå :/ låter inte bra :// men vad bra att det känns bra när du rider han! :D

2011-03-22 @ 19:54:07
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: Julia

Ni är så fina tillsammans :)

Sv: Vad kul att du blev inspirerad! Klart du ska vara stolt, det är verkligen jätte kul att det går så bra för er :) Bara nyfiken.. Brukar du läsa min blogg? Skulle vara kul att veta och i så fall varför? :) (kommer hålla tummarna på er nästa tävling också!)

2011-03-22 @ 22:27:06
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback