Stress

Stress är något som vi hästvärlden känner igen allt för väl tycker jag. Oftast är det inte bara hästarna som ska hinnas med, utan stalljobbet, skola, läxor, prov och så klart kompisar. Som man hör från de flesta så gäller det att prioritera. Men det är inte alltid lika lätt som det låter. Det gäller att hitta ett sätt som fungerar för en själv.

Nu kommer det låta lite töntigt, men för mig funkar det jättebra att skriva en lista över det jag ska göra. När jag blir klar med något kan jag sedan pricka av vart efter. Något som vi fick lära oss under några mentala träningar som vi hade på klubben var att skriva en lapp över det man har i huvudet. Alltså om jag tänker mycket på att jag bör plugga matte och göra kemilabbar, skriver jag ner det för att inte känna att jag på något sätt ska glömma bort det. Men samtidigt kan jag släppa de tankarna just då när jag kanske ska rida eller plugga, för att kunna ha fullt fokus. När jag är klar med mitt ridpass eller pluggande kan jag då ta fram lappen och börja jobba med sakerna på listan.

Jag tycker dessutom att det ger en bra struktur att veta vad man har framför sig. Man kan lättare planera när man ser det konkret framför sig. Men det här är bara ett av hundratals olika sätt att hantera stress. Hur brukar ni göra?

Mycket som ska hinnas med i vardagen...








Kommentarer
Postat av: olivia&julia

men jag mena i ett inlägg? :)

2011-03-17 @ 12:17:02
URL: http://teamcw.blogg.se/
Postat av: Dafie

Du har helt rätt! Oftast när jag blir stressad får jag för lite sömn, blir trött och kan inte prestera mitt bästa; men sedan när jag utmattad lägger mig kan jag inte sova för jag tänker på allt jag måste göra....

Då brukar jag göra det där med lappen - skriva ner allt jag måste göra och sedan släppa det och sova. Det är ett tips som jag fick någonstans ifrån och det fungerar faktiskt.



Hatar stress :(

2011-03-17 @ 21:36:50
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback