Hjälmanvändning

Jag tror att vi var några stycken förra året som förfärades över Cortney King-Dyes otäcka olycka där hennes häst "bara" snubblade till och hon föll av och skadade sig så otroligt - eftersom hon inte hade hjälm på sig. 

HÄR kan man läsa en intervju med henne om hennes senaste år, året efter olyckan.

Hon ser positivt på den enorma hjälmdebatt som olyckan orsakade. Det gör jag också. Ulla Håkansson är mitt favoitexempel! Förutom alla andra cred hon kan hova in (bara det fakutum att hon är 74 bast och rider Grand Prix lix..) så är hennes hjälmanvändande precis den förebild man vill ha!

Hon rider fram med hjälm, och när hennes medhjälpare kommer för att ta av hästern lindorna precis innan hon går in, så byter hon hjälmen mot hatt. Så fort hon kommer ut ifrån banan så sätter hon på hjälmen igen. Detta gör hon oavsett om om rider hingst eller sto! Jag har själv sett det på nära håll eftersom hon brukar komma och tävla på vår årliga sommardressyr på Ericsberg! 

GO ULLA (lånade bilden här)


Kram


Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Riktigt bra! Så finns det kanske en anledning till att hon är 74 och kvar i sproten... :)

2011-03-09 @ 08:33:31
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Julia

Jätte bra inlägg! Förstår inte grejen med att rida utan hjälm. Jag var med om en mkt svår ridolycka för snart 2 år sen. Hjälmen räddade mitt liv, annars skulle jag inte varit här idag.

2011-03-09 @ 10:15:29
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Dafie

Jättebra att du tog upp det! Varför rider inte folk med hjälm? Även om man är en elitryttare så KAN det hända olyckor - hästen är ändå alltid en häst och det ÄR FARLIGT ATT RIDA, det är bara att acceptera. Jag tycker speciellt att stora idoler borde ride med hjälm, som goda föredömen för ungdomarna som ser upp till dem.



Jag har alltid hjälm och väst när jag rider.

2011-03-09 @ 19:04:04
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback