Hage?

Ibland så kan jag inte låta bli att fundera på en sak. Hästar ska få vara hästar högt och lågt, och hästar ska minsann vara ute och ha det bra i hagen och blabla. Men, alla hästar är olika, så är det bara. 

Om man tar tex Bingo, så är detta en utmärkt regel. Han går ute en massa hemma i Starrhult i en jättestor hage (som dessutom varieras med jämna mellanrum, alltså, han byter hage) som är kuperad med massa kullar att klättra på, och han kan springa runt och vara vildhäst om han vill. Han har det jättebra när han är ute, och skulle inte vilja ha ett liv i en paddock. 

Men i andra handen så finns Sid, Karins häst. Sid går i en hyfsat stor hage han också, men när det är kallt eller regnar, då vägrar han gå ut. Han vill inte lämna boxen. Här har vi alltså en häst som faktiskt visar tydigt att han inte vill vara ute, så då tycker jag att det är helt lugnt att låta honom vara inne, även om det är regler hit och dit. 

Det är bara en tanke jag har, själv tycker jag att det låter så hemskt när topphästarna aldrig får vara ute i hagen och sådär, mest bara gå i ridhuset. Men jag tror faktiskt att vissa hästar trivs med det livet. Jag brukar skämta om att jag tror att Vendela skulle kulla bli snobb-häst! Hon skulle nog klara ett sånt liv, för hon älskar verkligen sitt jobb som dressyrponny, och att gå i ridhuset. 

Men så länge hon är min så blir det hage och skog också, och hoppning såklart! Så är det bara, och det trivs hon också jättebra med :)

Bingo vill helst vara ute


Medan Sid väljer att vara inne ibland




Kommentarer
Postat av: fanny

hej, ja du.. detta blev ju lite pinsamt.

Jag gör absolut ingenting, mina vänner ger mig stående ovationer när jag säger att jag har använt balsam. Oftast borstar jag håret annars bara tvättar jag med schampo :)

desamma :) kram

2011-03-17 @ 22:31:09
URL: http://mipeluche.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback