Gårdagens pass

(Förlåt att inlägget kommer så sent, efter träningar och allt!)

Vendela var så grymt fin igår, måste bara skriva det, jag blev så glad av att rida henne!

Började med att göra öka-minska volten (vilken ni säkert såg att jag introducerade till allas vår hoppryttare Isabelle också!) och Vendela svarade så bra på den. För att inte bara rida runt-runt så varvade jag med att rida henne inåtställd på fyrkanten. Detta låter jättelätt kanske - men försök nästa gång ni rider att bara följa spåret med hästen ställd innåt, utan att bara ta i innertygeln och böja halsen. Det krävs en hel del ben kan jag avslöja, man blir förvånad!

Men somsagt öka-minska volten är även det en övning som jag (och även Issa) starkt rekomenderar - vi kan säkert filma in den någon gång under nästa vecka eller så, om det är någon som skulle tycka att det var roligt och bra. För att fortsätta mitt pass så galopperade jag sedan Vendela i låg form på ungefär halva ridbanan i en fyrkant. Det var jobbigt för henne i hörnen, eftersom hon måste ta i och sätta sig på bakdelen. Samlade sedan ihop henne i en högre arbetsform och red lite samlad galopp och sedan galoppserpentiner. 

Först så krånglade det lite i vänster, men sedan så blev det toppen, och högern satt som en smäck! Riktigt härligt, kände att hon verkligen ansträngde sig för att kämpa och vara mig tillags. Gjorde sedan ett enkelt byte på kort diagonal (så som dom ligger i LA:P1) och hon satte båda jättefint. 

Gick sedan ner till trav och gjorde en skänkelvikning i varje varv, och båda blev toppen! Jag är så glad, till och med vänstern. Bästa någonsin, gud vad jag klappade och berömde henne efter det. Hon måste få veta att hon varit duktig! Längde sedan lite på diagonalen, och hon ville springa, men tog även i. Jag oroar mig inte för springet, litar på att vi kan lösa det med hjälp av våra duktiga tränare. 

Jag blir så stolt över Vendela när hon gör sånna här toppenpass. Det är då det är värt allt slit som det onekligen innebär att hålla sin häst i topptrim och tillbringa minst tre timmar varje dag i stallet. Jag kan nästan fälla en tår över min ponny, hon har lärt sig så otroligt mycket och verkligen utvecklats enormt. Hur hon kämpar och tar i lite extra för min skull. Man brukar ju säga att det är så med ston, på ett ungefär iaf;

"Jobbiga, krångliga, känsliga och svåra att lära känna. Men kommer ni överrens så har du en vän som gör allt och lite till för dig"

Två härliga vårbilder från förra året på mig och Vendela




Älskade vän <3


Kram


Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Så härligt när det går så bra! :D

2011-03-05 @ 21:14:25
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: ELISE

sv; visst gjorde hon! :D tack så mycket freddi!:) jaa, det är verkligen super kul! :DD

2011-03-06 @ 16:46:14
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback