Ett toppenpass

Kvällen igår var rätt fullspäckad, så hann aldrig skriva om hur det gick att rida. Det var ett tag sedan jag red i ridhuset så jag tyckte det var läge att lägga in ett pass där.

Som jag tidigare under dagen nämnt, hade jag ingen aning om vad för övning jag skulle rida. Tog därför hjälp av min kollega Freddi, som är dressyrryttarn nr 1 (som ni kanske redan vet ;)). Hon visade en övning som gick ut på att öka och minska volten. För att minska volten "genade" man lite grann hela tiden, dvs flyttade in vändpunkterna en liten bit. Längst in red jag på en 8-10 meters volt. Sedan flyttade jag ut honom genom svag skänkelvikning. Inte någon hastig, utan gjorde det på ca 1-2 varv. Efter det började man om från början igen.

Övningen funkade jättebra på Artie och jag kände att jag verkligen fick igenom sidorna. Genom att minska volten hängde yttersidorna med hela tiden också! I början var han lite tjafsig och tog inte riktigt skänkeln, men det blev mycket, mycket bättre efter ett tag. I traven red jag utan stigbyglar, som tränar både min balans och sits. Kände att jag red bättre då än om jag hade mina korta hoppläder.

När det kom till galoppen var Artie på topp! Han bröt av några gånger när han tyckte det blev för ansträngande. Men då är det mitt jobb att vara snabbare med skänkeln så att han inte hinner sakta av. Red inte exakt samma övning som i traven, men lite liknande. Ville mest få ett bra flyt här, vilket jag fick!

Är så nöjd med passet, både med mig själv och med Artie. Känns som om jag fick en effektiv ridning och var medveten om vad jag gjorde hela tiden. Ibland kan man liksom bara "rida" och göra lite som det blir. Men igår tänkte jag efter hela tiden innan jag agerade, vilket gav fint resultat.

Suddig bild från igår ;D




Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Gud så kul! :D

Tänk att du kunde hitta en sådan drömhäst ;)

Att ens någon sålde honom?

Haha, ni passar så bra! :D

2011-03-05 @ 13:14:06
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: JENNIFER ♥

Söt blogg, va har du gjort idag då sötnos ? :)

2011-03-05 @ 13:15:46
URL: http://lovejennifer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback