Träning för Karin med Vendela 17/6

Dagens träning gick jättebra och det behövde vi verkligen, jag och min häst! 

Vi fortsatta med arbetet att det ska gå att gasa för sig och framförallt bromsa för sig, utan att hon sänker ryggen. Kort och gott; jag ska kunna ta en förhållning utan att hon kortar nacken och sänker ryggen. Det är faktiskt rätt svårt på Vendela, hon är så känslig och försvarar sig på en gång när man tar i tygeln. Det är det vi håller på att jobba bort nu. 

Vendela har ju ganska långt till nästa tävling nu, så det är inte "tävlings-träning" nu, med rörelser som skolor med mer i hög, samlad form. Utan nu är vi tillbaka och bygger ut lite på grunderna, så att det sedan blir lättare att höja ribban sen. Det är svårt att tex "öva öppna i öppnan", utan det hänger på förberedelserna. 

Gjorde alltså samma sak som för Karin Öljemark förra helgen, att kunna ta tillbaka Vendela i korta steg och sedan länga henne till långa, med lätta hjälper och utan att hon sänker ryggen. Detta funkar änsålänge allra bäst i lätt sits! Ni kan ju tänka er hur rolig man känner sig när man står upp i sin dressyrsadel och med låga händer lutar sig lite framåt över ponnyhalsen.. ;) Men det är det bästa just nu, tanken är ju att jag ska kunna sitta sen och att hon ändå ska behålla ryggen uppe.

Men jag har lite svårt att hitta hennes ny takt och rytm ibland, den hon får i den stora traven när hon är riktigt lös i sidorna och helt avspänd. Så då är det ju bra att inte jag sitter och stör där uppe heller, utan får upp rumpan ur sadeln och kan rida bättre. 

Så himla skönt att jag fick en massa beröm idag också, Karin är hur snäll, trevlig, rolig, hjälpsam, you name it som person. Men som tränare är hon stenhård, glad, men fortfarande stenhård. Riktigt tuffa träningspass är vad det handlar om och som ryttare får man vara beredd att ta en hel del kritik. Alltid välförtjänt, men klart att det är tufft ibland att inse att i princip allt är ens eget fel. 

Men idag kunde jag alltså duscha i "braa", "toppen", "suuper" osv. Det händer inte ofta, så nu ska jag minsann gotta mig lite åt detta! :D Ta mig inte fel nu heller, jag älskar Karin och hon har lärt mig så sjukt mycket. Det jag vill komma till är att om man får ett "bra" av henne - då är man ta mig fan bra också!

Vi fotade varandra idag, så här är två bilder som Issa tog :) Kommer fler sen!






Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Ser riktigt bra ut :)



Och kul att det gick bra också ;D

2011-06-17 @ 16:36:20
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Theresé - Dressageroyals

sv; tack så mycket :D

Kram <3

2011-06-17 @ 17:39:18
URL: http://dressageroyals.blogg.se/
Postat av: Elinore - Dressyrblogg

SV: gud vad kul att du tycker det :D vad glad jag blir :D



ja men verkligen :D

2011-06-17 @ 19:08:50
URL: http://etraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ni är riktigt fina tillsamman!:D



Sv; Tack så mycket, har köpt en riktigt bra modell;)

Mm, hoppas den hittar hem!

2011-06-18 @ 01:28:21
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback