Vendelas träns

Tänkte att jag skulle skriva lite om tränset som jag fick av Kristina för ett tag sedan, nu när jag hunit använda det en hel del. Kort och gott så älskar jag det verkligen! Hööks förvånade mig verkligen med ett träns av toppkvalitet, mjukt, smidigt läder som blir superblankt när man putsar det. 

Både känns och ser ut som vilket superdyrt träns somhelst som man fingrar på i affärerna, vilket ju inte skadar. Tycker passformen är bra, det finns många "extrahällor" till remmarna överallt så att det absolut inte blir några remmar som hänger högt och lågt och fladdrar. Bra, eftersom Vendela har cob på sitt, vilket funkar om man har på sista hålet. 

Jag smörjer mitt med lite olika saker, i början så använde jag migg stubben läderfett i tub. Det enda som krånglade i början var sidostyckena, det var så svårt att ta av och på bettet. Jag har tagit en kniv och liksom karvat upp kanterna lite så att det ska bli lättare att få på och av bettet och det hjälpte jättebra och var lätt fixat! Det tog inte heller lång tid innan tränset blev ännu mjukare, så nu smörjer jag det med Horsemans OneStep så ofta jag hinner. Rekomenderar verkligen OneStep till "varje-dag" rengörningen av alla prylar! 

Det som är roligast är att tränset blir så himla svart och blankt när man smörjer det, skiner och blänker. Något jag kommit på är också att putsa nosgrimman med skokräm för snyggast effekt, och det fick verkligen effekt så att säga. Den ser nästan lackad ut på långt håll efter en sån behandling. 

Den enda nackdelen jag ser med detta är att kristallerna på pannbandet tappar en del glans efterhand, dom blir rätt matta. Men jag har tänkt köpa ett nytt pannband när detta inte funkar längre, så det gör mig inte så jättemycket. Inte fel att kunna ha ett att variera med om inte annat! 

Jag är alltså jättenöjd med mitt träns, det var inte ens jobbigt i början, som det ibland kan vara med stela remmar som inte vill gå i hällorna osv. Jag rekomenderar verkligen detta träns!







Kommentarer
Postat av: camilla

men putsa det med fönsterputs freddi ;D

2011-07-28 @ 22:40:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback