Markarbete på banan 16/7

Artie fick sig ett pass på ridbanan idag. Han var lite småjobbig i början genom att spänna sig och vara okoncentrerad men jag bestämde mig för att inte tappa humöret på något sätt. Jag fortsatte rida vidare och berömde honom massor så fort han gjorde rätt. Tro det eller ej funkade det och efter ett tag blev han riktigt fin. Ett till bevis på att ryttarens inverkan och ridning har så stor roll på hästen ;)

Under framridningen gjorde jag mycket övergångar i alla gångarter. Tycker han blir så uppmärksam och lösgjord av det. Hade sedan lagt fram tre galoppbommar och efter sista 17 meter till ännu en till bom. Rullade sedan över dessa i båda varven. På de 17 metrarna varierade jag mellan fem till sju galoppsprång. Över galoppbommarna var han lite över tygel, men jag fick ändå ett ganska bra flyt så jag tyckte ändå det kändes riktigt bra. Har inte tränat så mycket över galoppbommar tidigare förutom ett fåtal gånger, men det var en riktigt bra övning! Kommer absolut göra det mycket framöver. 

Det är så bra att täna över bommar, dels för hästen men också tycker jag det är bra för ryttaren om man har svårt att komma på dressyrövningar. För hästen är det super då de blir lösgjorda, aktviare plus att det inte sliter mer än "vanlig" ridning. Ett bra tips bara :D

Freddi fotade lite på slutet, så det är mest bilder på när jag travar av honom :)























Kommentarer
Postat av: Tess

fina bilder :D!

2011-07-16 @ 21:32:11
URL: http://egnaponnysar.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Rider du ofta utan stigbyglar eller bara någon gång ibland? ^^



Fina bilder :D

2011-07-17 @ 23:54:04
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback