Tisdagspasset

Red faktiskt mitt ridpass idag precis som jag planerade. Värmer upp med mycket raka spår (medellinjen + fyrkantsspåret mest idag faktiskt). Rider sedan trav-galopp-trav på en stor 20-metersvolt. 

Oavsett hur hästen känns så är det ett jättebra tips från mig (och min tränare) att rida galopp-trav övergångar. Även om det känns dåligt, hästen kanske går emot handen, går ur ställningen eller vill springa på en massa, så är det otroligt lösgörande. Dessutom så tycker jag att det är lättare än t.ex sidvärts (skänkelvikningar m.m), som ju annars också lösgör hästen på ett bra sätt.

Framförallt i vänster varv så hjälper detta mig att verkligen få Vendela runt innerskänkeln, eftersom hon gärna går ur ställningen i avbrottet. Men det blir alltså så mycket bättre av detta + att man får så mycket mer power i traven när man verkligen lär sig att hantera det. 

Gjorde sedan mina slutor i skritt och trav längs långsidorna i båda varven. I vänster går det verkligen super, hon är så igenom i insidan och flyttar sig så fint så. Högersidan är svagare + att hon gärna ignorerar det "omtag" jag gör med vänsterskänkeln (det kallas så när jag tar bak min ytterskänkel för att få henne att flytta med bakdelen i rörelsen). Så det är svårare, men hoppas på att få hjälp med det på fredag, om det känns bra och överrensstämmer med det Karin tänkt sig!

Jag som är sjuk och bara skulle rida ett litet pass red i typ en timme. Bra jobbat, haha. Helt lökig var jag också - härligt! Älskar när ridningen verkligen får mig att J O B B A och inte bara glida runt, även om det kanske ser så ut, när det gäller dressyr.

Jag och Vendela i somras, vad vi har utvecklats ändå sedan dess. Här får man känslan av att det är mer hand än ben, nu är det tvärtom! :) Fast härlig uppförsbacke har hon alltid haft, min fina ponny..!


Kram


Kommentarer
Postat av: josephine -

Sv: Tack! :) Menar du fuxen eller den bruna?

2011-02-08 @ 23:57:35
URL: http://josephinetjernlund.blogg.se/
Postat av: Sanna Ines

Sv: men åh tack så jättemycket!!:)

Snygg häst!!! Du verkar ha en väldigt nice blogg! Skoj :D

2011-02-09 @ 00:09:17
URL: http://sannainees.blogg.se/
Postat av: sandra

snyggt ridet :D

2011-02-09 @ 05:40:16
URL: http://helgesandras.blogg.se/
Postat av: Madde

Tack Desamma, fina hästar!

2011-02-09 @ 08:31:11
URL: http://madelenesoneby.blogg.se/
Postat av: alice

SV; o typ efter ett tag går det om du typ klickar play och paus och sen play igen ;p

Vetifan vad som är felet på skiten XD

fast jag gillade mer din förra blogg ändå (A)

2011-02-09 @ 08:42:40
URL: http://lillrunosson.blogg.se/
Postat av: sussi

Håller verkligen med om det där med övergångarna trav galopp, spelar ingen roll hur de känns men Puffen brukar alltid va mkt mer genom kroppen efter dem. Vårt problem där är att han gärna lyfter ur ngt då vi går fr glp till trav, blir aningen högre men vi jobbar på det. Brukar faktiskt lägga in framdelsvändningar oxå, för min koordination å för lösgjordheten man får av dem. Ligger då på volten i trav gör övergång strax innan öppnadelen flyttar några steg sidvärts å går in i vändning. brukar försöka vända 1/2 varv men fördelen är ju att man kan bli kvar i vändningen så länge man önskar =)

funkar oxå bra för mig..

2011-02-09 @ 09:51:56
URL: http://siouxzie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback