Stjärnhästarna är fortfarande hästar



Visserligen så tror jag inte att den franska baronen går under, men jag tycker att det är ett bra exempel.

En häst är en häst, det går inte att köpa sig fri från det. Det går inte heller att totalt skydda ett djur hela tiden. Investerar man 50 miljoner på en häst, så förstår jag att man vill ha den helst inomhus och skydda den så gott det går. Om detta är ett värdigt hästliv har disskuterats vilt, men det är inte det som jag tänker ta upp nu.

Nej, det jag vill säga är att man aldrig kan vara helt säker när det gäller hästar. Dom gör lite vad dom vill under de timmar som vi inte har uppsikt, och ibland gör dom saker fast vi försöker förhindra det. Oavsett om hästen koatade 5 000 eller 50 000 000 så har den samma skelett, leder och senor. Med andra ord kan den skada sig precis lika lätt oavsett priset.

Det går inte att sätta hockeyskydd på en häst, då skadar den sig på utrustningen istället. Eller så börjar den belasta sig fel och blir skadad på det sättet. Att hästen går i en liten grushage är inte en garanti för att den inte kommer att rusa runt och kanske sträcka till sig. Och oavsett vad hästen kostade, hur höga klasser den gått, och hur mycket kapacitet den har så kan den fortfarande få ett kolikanfall i boxen.

Detta är ju logiskt, men jag tycker alltid att man får en sån chock när man hör att en stjärnhäst dött. Man tänker liksom inte på att de också är hästar, precis som min egen. Inte ens OS-hästar går att beskydda till 100%!

Calibra II fick en fraktur i hasen och var tvungen att avlivas på plats i boxen vid superligan på Irland


Blue Hors Matine bröt benet i hagen och togs bort samma dag


Oki Doki fick kolik och fick också somna in


Inte vi som äger någon av dessa bilder!

Kram


Kommentarer
Postat av: lina

Sv: Tack, han heter Hobson :)

2011-02-10 @ 15:15:49
URL: http://hoppryttarenlina.blogg.se/
Postat av: KarolinaWestberg

dom bilderna är tagna med en canon 450D :)

2011-02-10 @ 15:58:35
URL: http://karross.blogg.se/
Postat av: Stephanie - dressyrblogg

sv: Tack så mkt :) ja hon var jättefin! :)

2011-02-10 @ 16:11:52
URL: http://stephanieengblom.blogg.se/
Postat av: viktoria

sv; Bruka ha med mig hunden när jag spinger annars så har inte behövt ngn musik, men hon fick stå över i går och då tänkte jag testa. De var härligt för jag slapp höra allt runt om mig, (Blir paranoid och tror att ngn följer efter mig xD) men orginal snäckorna till sony ericsson fixar jag inte.. Får inte dem att sitta kvar i öronen!



Tack! Desamma, super fin! :D

2011-02-10 @ 16:30:25
URL: http://viiktoriakarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Dog hästen som bröt benet och den som fick kolik?

Har inte riktigt hängt med.

2011-02-10 @ 16:51:45
URL: http://sandybelloemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback