Hur ser era ridpass ut?

Efter dagens pass i tältet har jag tänkt mycket på hur man bygger upp sina ridpass. Alla har sitt egna sätt som man ofta följer. Inte för att man rider likadant och samma övningar varje dag, utan mer att de ofta är uppbyggda på samma sätt.

På min förra ponny red började jag oftast med att jobba henne skritt. Om vi säger att jag t.ex. skulle träna på skänkelvikningar den dagen, började jag med skänkelvikningar i skritten. När de sedan kändes bra gick jag över i trav och tränade på det. Sist jobbade jag henne i galopp och sedan travade av henne i slutet av passet.

Men nu på Artie är det helt annorlunda. Jag börjar med jogga igång honom i alla gångarter i ett ganska friskt tempo. Inte direkt något krävande utan han ska bara vara framme för skänkeln. När han är uppvärmd kan jag sedan gå över till att träna på den övning som jag tänkt. Då är han alltid mycket finare och lösgjord än om jag rider på samma sätt som jag red på Jenny. Jag har märkt att Artie gärna blir lite seg och lat om jag inte låter honom galoppera igång lite. 

Förstår ni hur jag menar eller har jag fel? Så nu undrar jag, hur brukar era ridpass vara uppbyggda?



Kram


Kommentarer
Postat av: sandra

mina ridpass börjar jag alltid med att skritta fram min ponny ca. 10 minuter, sedan jobbar jag honom i skritten på volter och lite serpentinbågar för att mjuka upp honom då han är lite stel. När jag känner mig nöjd travar jag honom några varv i ett friskt tempo i låg form så att han får slappna av och komma igång. Han blir mycket finare på det sätten än om man ställer höga krav direkt. galoppen gör jag likadant med. Brukar hålla på att värma upp ca. 20 - 25 minuter. Sen gör jag den övningen jag tänkt mig från början och travar alltid av honom i låg form i slutet av passet och skritta även av honom ca. 10 minuter :D

2011-02-10 @ 06:33:45
URL: http://helgesandras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback