Bra hoppövningar

Fick en kommentar om vi kunde tipsa om några hoppövningar som vi tycker är bra, och visst kan jag det!

De första två övningar jag kommer på direkt är studs och s.k 5,5:an. Studs är alltid bra att hoppa, då det är som gymnastik för hästarna. De tvingas tänka själva eftersom hindrena kommer så tätt inpå varandra. Hästen blir kvick i benen och om man höjer lite får de hoppa upp sig också. Det är väldigt byggande.

Den andra övningen är 5,5:an, som går ut på att komma in i trav över en markbom - ett litet kryss - ett galoppsprång (5,5 m, därav namnet) - ett större hinder. Den här övningen tycker jag är jättebra för mig, som ibland kan vara lite höjdrädd. Hästen kommer väldigt sällan fel på den här serien. Ett bra sätt att få hästen kvick och få hoppa upp sig. Bra att sätt lära sig vara följsam, då man mest följer hästen över andra hindret. Övningen är också bra om man har en häst som behöver bromsa upp sig själv.

Jag har inte direkt några favoritövningar som jag gör ofta, men dessa två tycker jag alltid är bra att träna på. Jag har lite svårt för avståndpunkter, så för mig är det en bra övning att bara ha ett hinder och komma flera gånger och träna avståndpunkter. Men som sagt, det är ju alltid olika till olika ryttare.

Dela gärna med er av era bästa hoppövningar, alltid kul att få lite tips! :D

Studs


Här hoppar jag 5,5:an på ridskolehästen Norbert, dock ser man inte första hindret ;)






Kommentarer
Postat av: Else

omg!
Haha det där ju Noppe, jag har ägt honom i ca 2 och 1/2 år nu, vi köpte honom från Katrineholm :) (har fortfarande kvar lilla plutten)

2014-10-15 @ 16:48:27
URL: http://www.kalasponnyridning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback