Träning för Karin 12/8

Som jag skrev tidigare gick träningen för Karin super idag. Efter att inte ha tränat ordentligt på hela sommaren var jag beredd på att det skulle vara mycket som behövdes justeras. Man drar ju tyvärr på sig dåliga ovanor när man ridit själv en tag. Dock till min förvåning fick jag inte ett dugg skäll av Karin, haha, utan det gick riktigt bra. Artie har ju fått chilla rätt mycket i sommar d.v.s mycket vila och sen en hel del skogsridning, vilket såklart har gjort att han inte är precis som när vi åkte innan sommaren. 

Om ni minns i våras så fick vi träna otroligt mycket på att få Artie kvick särskilt i bakbenen, ta korta steg och ha mycket energi uppåt. Nu kan han det. Så idag jobbade vi med att han skulle vara så låg som möjligt och verkligen arbeta igenom ryggen. Som Karin beskrev det hade han nästan glömt bort lite att ta djupa steg och sänka nacken. Vi har tränat så himla mycket på att aktivera osv så han behövde en liten påminnelse hur han skulle göra nu för att länga i stället för att gå uppåt hela tiden. Konsekvensen med detta har blivit att han inte riktigt gått fram till handen och alltså inte jobbat genom hela kroppen. 

Så övningen jag fick göra för att han skulle ta långa steg, sänka nacken och höja ryggen var att gå på ett voltspår och göra skänkelvikning runtom. Med hjälp av skänkelvikningen trampar han på med bakdelen in och under sig. Så hela träningen var baserad på avspänning, både fysiskt och mentalt.

Artie blev riktigt fin och nu ska jag fortsätta arbeta med skänkelvikningar och att flytta honom. Han behöver få gå såhär en period nu för att vi sedan ska kunna gå vidare :)

Tänkte klippa ihop filmerna och sätta musik på det, men valde att inte göra det så hör ni istället vad Karin säger. Kan vara intressant och höra det, dock måste ni nog höja ljudet lite. Första filmen en en bit från skritten, andra från traven och sista från galoppen. Tyvärr blev det ingen film på det allra sista när han var som finast, men men.












haha trött bäbis








Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Jag tycker ni borde fortsätta med att inte ta på musik utan att man hör vad tränaren säger :) Det är faktiskt intressant :)



För övrigt tycker jag det ser riktigt bra ut, med tanke på att han har gått på en sommarvila nu :D

2011-08-13 @ 01:05:05
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Julia - Tävla om röda Premiere lindor på min blogg!

Ni är så fina :) Du rider verkligen super-bra!! Det är inget jag bara säger. Jag som håller ridlektioner ser det. Nu lät det som skryt, men hoppas du förstår vad jag menar! Du och Freddi är iaf riktigt duktiga :D Ni har verkligen känslan.

2011-08-13 @ 13:48:23
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback