Skola vs Sport

Det har ju varit lite önskemål om fler inlägg med åsikter osv, och färre sk "utfyllnadsinlägg" framöver. Detta är inget vi kommer att rätta oss totalt efter - känner vi att det kliar i fingrarna efter att lägga upp något så kommer vi självklart att göra det! Men, däremot så passar det mig jättebra nu när jag inte har Issa hemma i vårt avlånga land, utan själv står för uppdateringen i några dagar :)

Något jag faktiskt funderar på är om skolan borde tänka mer på de elever som faktiskt sysslar med idrott på sin fritid. Kanske att det framförallt gäller ridsporten, såklart. Få andra sporter kräver ju så otroligt mycket tid, men jag har ju faktiskt min pojkvän som tränar fotboll alla dagar i veckan utom en också.

Utöver all denna träning, så ska det vara skola också. Sluttider, läxor, inlämningar, redovisningar, prov. I olika ämen. Samtidigt. Detta blir givetvis enormt stressigt, eftersom lärarna förväntar sig att man gör det i tid och är väl förberedd. Ofta så tvingas man välja mellan sin idrott och skolan - ska det verkligen behöva vara så?

En lösning som jag jättegärna hade hakat på om det funnits i min lilla stad, är att gå en fyraårig gymnasielinje. Att få samma utbildning över lite längre tid, just för att kunna lägga mer energi på sin idrottssatsning. Samma kurser, och antal lektionstimmar, fast lite långsammare och mer utdraget. Tror att det inte bara är vi idrottsnördar som skulle må bra av detta, tror också att det finns andra som tacksamt skulle haka på efter att ha tänkt efter.

För självklart så finns det ju nackdelar med allt. Att ta studenten när man är 20 istället för 19. Men i mitt fall så skulle det verkligen vara värt det. Då skulle jag kunna verkligen ge allt både i ridningen och i skolan, just nu så blir det lite mer eller mindre på det ena. Jag tvingas kompromissa hit och dit, och det är verkligen en balansgång. 

Detta är alltså lite tankar som jag haft i huvet på senaste tiden, och då vill jag ändå tilläggaatt jag har ett superschema just nu! Och ändå har jag ibland svårt att hinna med. 

Och så lite extra tid till att chilla är ju aldrig fel..


Kram


Kommentarer
Postat av: Karro Grape

Jag hade helt klart valt en 4årig linje!!! :)

2011-04-04 @ 10:34:25
URL: http://karrodandy.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv: Tack eran header är också fin ;)

2011-04-04 @ 13:09:31
URL: http://ponnylover.blogg.se/
Postat av: Ebba

Håller med dig! Man hinner inte med allt :(

2011-04-04 @ 14:03:18
URL: http://[email protected]
Postat av: Klara Dahlstedt

Hmm, frågan är om man skulle jobba på bra ändå? Vi har i princip inget att göra i skolan nu, och när vi väl har det blir det att man inte gör något ändå för att tempot är så lugnt annars. Men en jättebra idé, tror det skulle funka för de flesta! :)

2011-04-04 @ 19:00:47
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Så tänker jag med, har ganska mycket i skolan nu, tyskaglosor från idag till imorgon, och jag går bara i sjuan, har då bara läst tyska sen jag började.



Haha, tänk sen när jag går i åttan och nian, usch!

2011-04-04 @ 20:53:29
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback