Ridsport = prylsport

Kingsland. Pikeur. Equiline. Veredus. Eskadron. Sprenger. John Whitaker. Alla har dom två gemensamma nämnare; dom är alla ruskigt dyra ridsportmärken. 

Hur viktigt det är att ha märkessaker varierar. Från stall till stall, stad till stad. Många förknippar märkessaker med rika Stockholmare. Men det är lite att blunda tycker jag. Märkesprylarna vandrar runt på folk överallt, här i Katrineholm också. Jag tyckte tidigare också att det var främst i Stockholm som det var viktigt med märkessaker, men jag tror att det är för att jag var yngre då, och inte lika "insatt". 

Idag så har jag betydligt bättre koll än då. Och den kollen tycker inte att vi går åt rätt håll. Nu så ska jag självklart inte sitta och döma andra, jag talar endast utifrån mig själv och det jag ser runt omkring mig. Och det jag ser är ridskoleelever med Tretornstövlar, och 10-12 åringar som köper eget set med schabrak och luva som ridskoleponnyn ska ha när de rider sin runda på clear rounderna som vi har ibland.

Självklart så är det roligt att vara fin när man rider - det tycker jag också. Så jag förstår allihopa, det är absolut inget fel med att ha dyra ridsaker oavsett om man har egen häst eller inte. Min tävlingsoutfit består av märkesprylar, jag gillar dom jag också. Jag är inte bättre än någon annan, jag rycks också med. Om jag hade pengarna så skulle jag och hästarna bada i märkesprylar, och prylar överhuvudtaget. 

Det som jag tycker är tråkigt med detta är att nuförtiden så har ALLA dessa prylar. Så gott som alla i ponnygruppen på hoppträningen har John Whitaker-ridbyxor, det är inget speciellt att ha ett par. Fasan så tråkigt det ser ut, när jag var liten så hade man ridbyxor från Hööks. Så det så. Det gick minsann lika bra för det, så det är där jag ställer mig lite frågande.

Självklart så är det roligt med saker, att ha sparat ihop eller kanske önskat sig i present och sedan få en GPA-hjälm! Det är en grym känsla, det tycker jag också. Det jag inte gillar är det här "behovet" som skapats. Det är så vanligt nu, att det inte är så speciellt längre. Förut var det lite mer roligt att ha köpt något nytt och dyrt - man kände sig ritkigt fin när man kom med det. Lite av den känslan är borta nu, när två tredjedelar av befolkningen i stallet äger veredus-skydd och swarovski-pannband. 

Vissa prylar är värda sitt pris, absolut. Och vissa prylar är grymt snygga. Och det är roligt att rida när man känner sig snygg, det håller jag med om. Min fråga är lite om det inte räcker snart bara? När det sprider sig ända ner till 10-åringar på ridskolan så undrar man vad fasan dom har för slags förebilder. Vart dom fått det ifrån liksom? När man är yngre så snappar man lätt upp vad som är "rätt" och "fel". "Det dyra är oftast bättre" är lite av ledorden inom ridsporten, och på vissa saker är det verkligen så. Men i de flesta fall så betalar man för en logga, och är det verkligen värt det?

Kom inte och säg att jag säger emot mig själv nu, jag har inte någonstans skrivit att jag är så mycket bättre själv! Tänkte bara att detta är ett ämne jag velat lyfta länge.

Tävlingsoutfiten är dyr, och jag skäms lite mot mina föräldrar. Men jag älskar den, och är verkligen tacksam för att jag har den, älskar varje pryl!




Kommentarer
Postat av: Amanda

Håller med dig, det har blivit väldigt "viktigt" att ha märkesprylar. Jag kan också tycka att jag vill ha det ibland, men jag har ingen egen häst och tycker inte det är värt pengarna

2011-04-22 @ 19:21:04
URL: http://iamequestrian.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Shit, du kan verkligen skriva! :D

Det blir ju en riktig tankeställare.

2011-04-22 @ 22:21:19
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Fanny

Omg du tar orden ur munnen på mig eller vad man säger! Hästsportsvärlden har blivit helt sjuk och ibland undrar man om alla dessa människor köper märkesgrejer för deras egen skull eller för att andras skull, för att bli en i gänget så att säga. Visst att man vill vara fin, men det finns även bra och billiga varianter på fina saker. Haha billigt är bra! Nämen jag har funderat väldigt mycket på detta och tänk om man skulle dyka upp på en typ nationell dressyrtävling med Jofahjälm, plaststövlar och ja, du fattar, också skulle man vinna hela skiten! Jääklar vilken snackis det skulle blivit! Märkesutrustning kan omöjligt göra ekipaget ridmässigt bättre! Tycker fler borde inse det..

2011-04-24 @ 22:32:09
URL: http://gax.blogg.se/
Postat av: Julia

Det största problemet med det är att "man är en bättre ryttare om man har märkesgrejer".. Det är ju inte så!

2011-04-25 @ 00:34:44
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback