Dressyrryttartestet

Dressyrmuppen Linn skrev ju om dressyrryttartestet - en ganska ny tävlingsform som jag tycker låter utmärkt! Går alltså ut på att bedömma ryttarens sits och inverkan, och det tycker jag verkligen är jättebra. Främja god ridning.

MEN - ett stort men! "Ett dressyrspö ska bäras, ryttarens hantering av spöet ingår i bedömningen. En välutbildad häst förväntas acceptera att ryttaren rider med spö (maxlängd 110 cm)"

Och därmed så rök min och Vendelas karriär i ett dressyrryttartest. Min fråga är lite vad som ligger bakom detta beslut? Varför vill man främja ridning med spö, när det ändå inte får bäras ens i collectingring på "vanliga" dressyrtävlingar?

Tävlingsformen är nog mest tänkt för mindre rutinerade ryttare, och då tycker jag att det kan vara bra att man får ha ett spö med sig in. Kanske att ponnyn blir tittig osv, om ekipaget saknar rutin. Då kan det vara bra att ha som förstärkning, absolut. Men, jag tycker att det ska vara valfritt om man vill ha spö eller inte. Vill man visa att man hanterar ett spö bra - fine, bara att rida med det. Vill/kan man inte så ska man självklart inte behöva. Har ingen somhelst förståelse för varför man ska "tvinga" på någon ett spö för att ens kunna delta i ett dressyrryttartest.

Om hästen accepterar ett spö eller inte tycker jag verkligen inte har något som helst med att göra om den är välutbildad eller inte. Nu är det väldigt få hästar som är så spörädd som min, men jag vet att det finns många hästar som blir mer störda än hjälpta av ett spö. Tycker verkligen att det är dumt att denna regel är satt, och på en såpass dålig grund som att dra en parallell till hur utbildad hästen är. 

Sällan jag hackar på regler och så annars, men kunde inte låta bli när jag såg detta!



Kram

Kommentarer
Postat av: Hilda

Om du skulle vilja rida ett dressyrryttartest någon gång så är det ju bara att ta ett jättekort hoppspö som hästen inte ens behöver se :) De har ju ändras förresten i TR så att man får ha spö i collecting. I alla fall här uppe är det så :D



Men ensak jag började fundera på är, de bedömmer ju ryttarens inverkan. Så vem tror du vinner om det är två lika duktiga ryttare men den ena sitter på en fin dressyrponny som går i form medan den andra sitter på en oriden fjording?



SV: Precis, klaga inte! haha ;D jag skulle gärna vilja ha den energin, men jag är faktiskt väldigt glad över att jag kan variera mina ridpass bra utan svårigheter :D Dock så har Emil då inget "go" inne på banan men jag tror det kommer. För det måste då ha funnits i honom någon gång.



Nä det har du rätt i :) Emil brukar nästan aldrig vara dammig, däremot grön, gul och brun lite vartstans.

2011-04-13 @ 16:44:38
URL: http://kalixponny.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, älskar ditt svar. Nej, Lady Gaga behöver man ju inte va släkt med. Men tack för att du tog dig tid och svarade i alla fall. :)

2011-04-13 @ 17:06:58
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Josefin

Skulle aldrig kunna rida min ponny med ett dressyrspö, ett kort,kort hoppspö är nog läskigt enligt henne då hon blir sjuuuukt pigg ;)

2011-04-13 @ 17:47:54
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Sjukt konstigt ju.. :S Extremt dålig motivering också! Måste man har sporrar?

2011-04-13 @ 18:32:36
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Pernille

Håller med! Det är ju precis samma sak på Chino, det handlar ju inte om att hon är dåligt utbildad utan att hon är spörädd!

2011-04-13 @ 20:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback