Mina åsikter kring dressyrdomare

Det inlägg som flest av er ville att jag skulle skriva var vad jag uppskattar och inte uppskattar hos en dressyrdomare. Egentligen så är det väl mest några korta saker;

En bra domare:
*är inte rädd för att nyttja hela skalan
*kan se om ekipaget presterar dåligt för dagen
*ser om ryttaren är skicklig på en orutinerad häst
*ser om hästen är duktig och ryttaren orutinerad
*lägger sin skala i början av klassen, och håller den klassen ut
*bedömer alla ekipage lika
*har förmågan att ge lovord till ekipage som kanske inte presterade för dagen, men som har uppenbar kapacitet att prestera bra i framtiden

En dålig domare:
*använder sig mest av siffran 6
*dömer ner en rörelse väldigt mycket för något enstaka fel
*låter några få missar lysa igenom i allmänna intrycket totalt
*ser endast dagens prestation, och lägger inte märke till de kvaliteér som man kan visa, trots en dålig ritt

Detta är väl lite grann vad jag har lärt mig efter mina två år i sporten. Tänkte att jag skulle visa lite exempel på kommentarer som jag tycker om och inte, och förklara varför osv.

"Mkt härlig häst, men svår. Du fixade den ganska bra, men blir bättre då den lugnar sig och blir lydig + lyssnar på dig. Träna på + kom igen!" (Cavendish, första tävlingen LC1. Vi fick 56% och kom nästsist, men domarens ord gjorde att det inte var så farligt ändå. En jättefin slutkommentar tycker jag!)

"Snygg högrest ponny som verkar trivas med sin ryttare. Bra ridet på het ponny, mjukt och känsligt" (Cavendish, tredje tävlingen LC1. Kom även här i botten med 57%, men tyckte det var roligt att domaren faktiskt uppmärksammade att jag hade det svårt där uppe)

Bilder från den tävlingen, så får ni en uppfattning av hur vi såg ut






"Höger arbetsgalopp - 1 med kommentar "galopperar redan". Gjorde alltså fattningen för tidigt, men då tycker jag att man sätter tex en 4 eller 5 på den fattning som faktiskt blev. Mina personliga åsikter detta alltså (Cavendish, LC2 2009. Domaren låg jättelågt i allmänhet och vi fick 53%)

En LB1 med Cavendish 2009 där jag fick tre 7:or, sedan var hela programmet 6. Både galoppvolterna som var super och i travserpentinen där hon råkade fatta galopp mitt i. kändes som att domaren tagit fikarast under ritten ungefär, tråkigt. Fick 61% och kom en utanför placering

"Fin ponny med trevlig galopp. Mjuk ridning, träna detaljer" (Cavendish, LA1 2010. Fick 65 % och hamnade i övre halvan utan placering. Vilka detaljer jag skulle öva syntes i programmet, och jag tycker hon förklarade sina poäng väl! Fick även en 9:a på en travvolt - kul när dom tänjer lite på skalan!)

Två bilder från den ritten




Tycker också om när domaren förklarar sina poäng i allmänna intrycket. Har jag 6 på ryttarens sits, så är ofta "effekten av hjälperna" understruket för att visa att jag inte sitter dåligt, utan bara inte inverkar helt korrekt, eller ibland får helt korrekt svar.

"Spände sig lite för mycket genom programmet vilket gav en del missar. Har nog en hel del mer att ge. Bra parerat när det strulade" (Cavendish, LA2 2010. Hon var tittig coh slängde sig bla i en volt. Tyckte det var så roligt att domaren ändå uppmärksammade att så var fallet istället för att döma bort oss totalt! Fick 61% och hamnde i övre halvan)

"Vacker ponny som ibland blir en del spänd och svajig. Dock väl paretat och justerat i dessa lägen. Mycket god sits och hållning (dock ngt till höger..)" (Starrhult Bingo LC2 2010. Kul att domaren la märke till att jag verkligen fick rida. Fick "bara" 8 på sitsen (mycket god innebär ju 9), så gillar att hon förklarade varför hon satte 8. Fick 67% och vann klassen :D)


Har även fått 6 på vissa rörelser (tex Ökad galopp med Vendela och Mellantrav med Bingo) där det står; På helt rätt väg! Roligt att domarna ser att det börjar komma fram något liksom, men att det kanske inte är helt färdigt för dagen. 

Detta är alltså några utav mina favorit-slutkommentarer och sådär, blandat med saker jag tycker mindre bra om. Har ju givetvis fler som verkligen ligger mig varmt om hjärtat. Som ni ser så är det sällan hög % här ovanför. Men det är just det som är lite roligt. Oftast så syns det redan i poängen om det är bra. Är det mindre bra så blir kommentaren avgörande, och i dessa fall så tycker jag att domarna varit duktiga på att se vad som kan hända i framtiden.

Utan tvekan så hade dom ju rätt, jag och Vendela var och är ett utvecklingsekipage påväg mot nya mål och framgångar hela tiden!


Kram


Kommentarer
Postat av: Julia

Du skriver verkligen jätte bra! Håller med dig i allt till 100 % :)

2011-04-05 @ 14:31:09
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Riktigt bra och läsvärt inlägg! :D

2011-04-05 @ 15:56:57
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Hilda

Gud ni verkar ju ha jätte bra domare där nere! Här uppe har vi sådana som bara och då menar jag verkligen bara ger 6:or och som inte ger särskilt mycket kommentarer och dömer ner vissa ekipage.



Ännu roligare är det när man inser att starten för ett år sedan när man inte kunde rida var värd 70% och nu när man är 1000gånger bättre ligger man strax över godkänt, haha :D Man vill ju liksom se i poängen att man har utvecklats, men men :D känslan som räknas right?

2011-04-05 @ 22:18:45
URL: http://kalixponny.blogg.se/
Postat av: elin

sjukt fina bilder :)

2011-04-05 @ 23:16:41
URL: http://powniiees.blogg.se/
Postat av: elin

sv:hihi men dom är ändå sjukt snygga :)

2011-04-05 @ 23:28:16
URL: http://powniiees.blogg.se/
Postat av: Hilda

Ja det är ju väldigt bra domarutbud! Vi har snarare tvärtom här uppe, EN bra domare. Men då är hon väldigt bra så det kanske kompenserar upp? haha :D

2011-04-06 @ 08:24:35
Postat av: Elinore

bra skrivet :D håller med dig :D

2011-04-06 @ 09:18:31
URL: http://etraningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback