Det hänger på hästen

Något jag irriterar mig lite på som finns här runt i krokarna är denna attityden "man måste rida ut ofta, annars går hästen sönder" och allt det där.

Min grundattityd är givetvis lite åt det hållet, att hästar är hästar. Tidigare så tyckte jag att det var jätteviktigt att man red ut i skogen flera gånger i veckan så att hästen fick göra något annat än att springa runt på en sandbana. Men jag har lite annat tänk nu faktiskt, och den som ändrat det tänket är min egen lilla Vendela. 

På Vendela så funkar verkligen inte detta, inte om man vill att hon ska prestera till max sedan, och det vill ju jag. Det är inget skämt att säga att hon trivs så himla mycket bättre innanför staket än ute i skogen. Min ambition var från början att kunna sätta henne i arbete ute också, givetvis. Men efterhand har jag fått ge upp detta, det har verkligen inte funkat. 

På ridbanan är Vendela grym att rida, mjuk och välriden. Ute i skogen är hon spänd, och inget lugnar henne. Det handlar bara om att hon är mer eller mindre spänd. Helt avspänd blir hon inte, och det sitter i hennes huvud. Hon vill springa framåt hela tiden, hon vill hem, hon vill att ridturen ska ta slut, sån är hon när hon är på sitt värsta humör. Jag har haft riktigt mysiga turer på henne också, när hon varit på bättre humör - vilket hon oftast är denna tid. När det är vår och varmt, innan alla insekter är tiden då hon går som bäst ute. 

Men hon går fortfarande inte bra. Att rida ut brukar för många ekipage innebära vila och avslappning, att man kan mysa tillsammans. För mig och Vendela är det tvärtom. Jag kan inte rida ut "bara sådär" när jag känner för det, utan får tänka efter vad Vendela gjort tidigare så att hon inte är helt pigg i skallen osv. Några av er kanske vill komma med förslag för att lugna henne ute - det är snällt, men gör inte det. Jag har försökt allt, skänkelvikningar längs vägen, klättring, inspänningar, ridning i serpentinder, serpentiner mellan träd inne i skogen, låta henne galoppera tills hon inte orkar mer (gick inte, vågade inte galoppera mer till slut, det tog sån tid!!).

Jag har verkligen försökt göra något åt detta faktum, men jag har tvingats inse att det enda som faktiskt hjälper är att hoppa av henne. Skönt det iallafall, alltid bra att veta att hon kan bli lugn på något sätt när hon är som allra stirrigast. I vintras var hon faktiskt rent halvgalen ute. Tokbackade när hon inte fick springa som hon ville. Ramlade ner i diket för att hon sprang på tvären och inte hade koll på vad hon gjorde, eftersom hon var så spänd och borta i huvet.

Detta gör ju att jag oftast väljer ridbanan framför skogen, vilket ni kanske märkt när jag skriver mina inlägg här i bloggen. Många av er läsare kanske undrar vad jag är för dressyrtant rent utsagt som bara sitter på ridbanan och gnetar dag ut och dag in? Det är alltså inte självvalt, utan har fått bli så för att min ponny trivs bäst med det. Hon gillar verkligen att jobba dressyr, hur knasigt det än kan låta. 

Vendela är undantaget som bekräftar regeln - alla hästar mår inte bäst av uteritter regelbundet. Min tränare Karin har nu faktiskt rått mig att helt sluta rida ut på henne. Att låta henne vila gör henne bättre än en uteritt helt enkelt. Men jag gillar ju att rida ut med mna kompisar, så jag rider ut ibland ändå. Men detta är alltså förklaringen till att det är mycket bana och lite uteritter i mina veckopass. Jag vet att det är många som har förutfattade meningar inom hästsporten, och jag ville bara ge detta en förklaring.

Just eftersom jag själv tidigare varit så snabb att döma dom som red ut sällan. Det är verkligen farligt att ha åsikter när man inte vet något om bakgrunden till det. I de flesta fall handlar det om lathet eller rädsla hos ryttaren ja - men ibland finns det ju faktiskt en lokisk förklaring bakom också. Självklart så skulle jag önska att min häst var lugn och fin att rida ute, för de tär mysigt att rida ut! Men hon har så många andra fördelar att det väger upp ändå, och jag har fått acceptera att det är såhär det är. 

Hur man lägger upp sin ridning har helt enkelt att göra med vad hästen trivs bäst med. Ibland tvingas man bortse från sina egna behov till förmån för hästens, det är så det ser ut. Det finns ju någon slags förutfattad mall för ridning "såhär ska det vara" hästen ska hoppa, gå dressyr och ridas ut. Alla hästar ska få variation i sitt arbete. Avviker man från detta så gör man fel.

Det tycker jag är är helt fel attityd - man måste tänka på sin häst i första hand!
Dessutom så handlar det om HUR man rider på ridbanan. Lösgörande, teknik, lösgörande igen. Man kan lägga upp sina pass olika, träna på olika saker, så blir det ändå en variation i hästens arbete. 

Jag och Vendela på en bra tur i skogen 2009!






Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Så tråkigt att hon är det! :(

Vet du om det är något som hänt i hennes "förra liv" som gjort att hon blivit rädd för spö? :( Usch, hatar människor som gör så att hästarna blir livrädda för spön .. :(



Haha, nej, du såg inte alls ut som en trött aprumpa på bilden :), det är du som är gullig ;')

2011-04-26 @ 18:12:24
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Don't hold your breath - Nicole Scherzinger har redan varit med i dagens låt, så du får tipsa om en ny låt :)

2011-04-26 @ 18:56:15
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Jessica

Helt rätt tänkt!

Jag har ju en häst som blir lite "knäpp" när man rider ut. Han har liksom backat ner i diket, och lyssnar inte på mig. Då blir det ju inte en glädje att rida ut, för någon. Men som du säger ibland är det mysigt och går bra^^

2011-04-26 @ 20:03:59
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Malin

åh, har väntat på något sånt här! klockrent!



har samma problem själv. allt är farligt ute, han spänner sig, flyger åt alla håll, blir stenhård i munnen och hög i nacken. jag klarar inte av att bara lulla runt heller(förutom vissa gånger när vi skrittar ut och klättrar runt lite överallt), utan vill att han ska gå som "vanligt". detta leder till att vi blir osams och jag får dåligt samvete efteråt för att jag inte kan lösa "problemet". känns oftast som ett tvång att rida ut, verkligen inte "åh vad kul det ska bli att rida ut idag".

sen är han så klart lite mindre spänd om man rider ut tillsammans med någon, men det är inte alltid man får någon med sig.



skönt att höra att alla tävlingshästar inte går som klockor ute, haha ;-)

2011-04-26 @ 20:07:07
URL: http://maallaann.blogg.se/
Postat av: Klara Dahlstedt

Sv; Yes, jag med! Blir den på nästa tävling. :)



Haha stackarn. Jo, det har jag också hört! Fast Edvin har också bra kondis, men han kompenserar bristen på svettförmåga med att sätta lite mindre päls då. :P

2011-04-26 @ 20:23:47
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Så tråkigt att hon är sån, men det är ju riktigt bra att du tänker på henne i första hand.

Ja, vet inte vad jag ska säga. Men allt du skriver, exakt allt, det är rätt. Man kan inget annat än att hålla med! :D

2011-04-26 @ 22:02:26
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med hur du tänker. Är lite i samma sits med min dressyrponny. För tillfället skrittas hon bara ute för det går inte att rida ut på ett vettigt sätt då vi båda är nöjda med situationen. Innan var det trav och galopp också ute men just nu testar vi ett nytt upplägg.

Btw ponnyn tävlar LA men är på väg upp

2011-04-26 @ 22:28:49
Postat av: Julia

Hästar är ju individer! Bra att ni kommit på ett sätt att trivas tycker jag :) Det som är bra med att inte alltid vara på ridbanan är ju inte bara omväxlingen, utan främst att hästen blir inte lika mycket belastad på olika underlag! Jag tycker inte att du gör fel bara för att jag skriver så, bara så du vet :)



Sv: Ååh, vad söt du är. Tack! Vi har varit tillsammans i nästan 2 och ett halvt år :) kram!

2011-04-26 @ 22:33:08
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller absolut med dig!

jag tkr att man ska försöka rida ut ofta, men har man en häst som inte trivs med det så är det kanke bättre att man inte rider ut lika ofta, som du skriver :)

2011-04-27 @ 07:17:21
URL: http://lvdressyr.blogg.se/
Postat av: madde

trist att du inte rider ut, även om allt är en träningssak och det finns forskning/studier och alla proffs rekomenderar att hästen skall gå på MINST 3 olika underlag VARJE ridpass för maximal hållbarhet och dessutom bra för att träna alla muskelgrupper, sen beror det ju på vilken nivå man tränar på osv.. Men kan vara tänktvärt innan du fastnar för att inte rida ut, miljöträning är väl aldrig fel?

Postat av: madde

psst glömde tillägga att har du provat bomull o luva? Hjälpte på min häst som va livrädd o spänd för allt han e lugn som en ko att rida ut på nu! Du kan ju även prova hjälptyglar som ramar in hästen så den känner sig trygg där..

Postat av: Josse

Känner igen problemmet, fast jag har inte tänkt på det tidigare förrän jag läste de du skrev. Men min gamla foderhäst var precis så. Han kunde börja backa, hoppa ut på vägen, vända, ja allt bara för att slippa kommer ut på vägen/skogen. Och som du skriver nog har man varit ut på några fina turer i skogen också men alla gånger går det inte bra och då är det bättre att låta bli! :)

Jätte bra och fin blogg ni har! :D

2011-04-29 @ 20:56:39
URL: http://gymnasieryttarinnan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback