Att tävla med Bingo

Att Bingo är en hingst trodde jag skulle bli ett problem för oss när vi sedan skulle tävla. Jag hade ju ingen aning om hur han skulle reagera. När Kristina sa att han var snäll så trodde jag faktiskt inte riktigt på henne faktiskt. Jag visste ju hur han kan vara hemma (bocka, gnägga och kråma sig), och hade svårt att tänka mig honom utan det. 

Men Bingo bryr sig bara om sina egna ston, hemma på Starrhult. Det är väldigt sällan någon annan häst tar hans uppmärksamhet annars. Om det kommer någon häst nära så känner man hur han håller andan och spänner upp sig, men inget annat. Han är väldigt tyst, gnäggar inte och gör inte mycket väsen av sig alls överhuvudtaget. På senaste tävlingsfilmen så skriker den andr hästen jättemycket, men Bingo inne på banan rör inte en min, han är väldigt fokuserad på sin uppgift, han är "med mig", som Kristina brukar säga. 

Det enda som skiljer sig från när jag tävlar Vendela är bemötandet från andra, många visar respekt och aktar sig lite extra. Bingo har mycket nacke och utrstrålning, så det är svårt att missa att han faktiskt är hingst. Jag tycker att det är jättebra att folk ser upp, det minskar pressen på mig som ryttare. Jag har ju också ett ansvar jämtemot alla att hålla koll på min häst, ramlar jag av och han kommer lös så ligger det på mitt ansvar. 

I Nyköping senast var första gången jag verkligen märkte av något på riktigt. Då hade dom (idiotiskt nog) satt tävlingens enda hingstar att starta efter varandra. Så när jag kom till framridningen så bad dom som hade den andra "kan inte du hålla dig där nere med din hingst så är vi här uppe". Jag och Bingo fick givetvis den sämre halvan, utan spegel och med stor ingång på kortsidan. Men jag bet ihop, och Bingo spände av. Den andra for runt och var spänd, men det var inte på grund av att Bingo var i ridhuset. 

Tråkigt på det sättet, men det gick ju bra ändå. När hon gick ner i collecten så kunde jag checka i spegeln och så. Bingo var lika snygg som vanligt, och visade glatt upp sig. Han gillar att se sig själv i spegeln. 

Så för det mesta ingen big deal, iallafall inte med Bingo. Nu har han ju heller aldrig betäckt, och om han gjorde det kanske det skulle vara annorlunda :)

Bingo och jag efter vår första tävling




Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Haha, när han nästan åt upp protokollet x)

2011-04-28 @ 22:41:06
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: sandra

älskar dina inlägg, speciellt dem om bingo :D

2011-04-28 @ 22:58:24
URL: http://sandrashalsa.blogg.se/
Postat av: SARA JANSSON

Så himla fina :) fint att han är så himla mörk ^^

2011-04-29 @ 12:30:00
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: Julia

Man ser verkligen att han är snäll :)

2011-04-30 @ 11:16:31
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback