I början av varje ridpass

Skrev ju lite fint och filosofiskt igår om lite grann hur jag lärt mig tänka vid ridning. Tänkte att jag skulle fortsätta att dela med mig lite grann av både det jag redan lärt mig och det jag hela tiden lär mig. Karin och Karin (mina tränare) är båda två så duktiga på att motivera och inspirera. Just detta med den mentala biten "ridtänket" är så lätt för mig att dela med mig av här på bloggen också. Tänka rätt kan alla göra oavsett ålder och nivå!
 
Något annat som jag fått lära mig är att i början av varje ridpass fråga hästen "hur känns det idag?". Hur känns det att gå framåt med större steg? Hur känns det att ta kortare högre steg? Hur känns vänsterställningen? Hur känns högerställningen? And so on. Börja alltid helt basic. Hästen ska gå fram. Gör den inte det, fine, där har du dagens arbetsuppgift.
 
Din uppgift blir sedan att bjuda in hästen i det svåra. Inte försöka "rida in den" i det med hårda hjälper, utan bara sitta där och visa att allt bli mycket mjukare och skönare om hästen väljer att följa dig. Är det svårt att ställa vänster så har du till uppgift att få hästen att tycka att det är jättebra att ge efter i sin vänstra sida.
 
Där ska jag nog ge mig för ikväll. Har en hel del motivation till att skriva fler rid-inlägg så imorgon (om jag hinner för allt skoljobb osv) så kommer det nog ett till! :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback