Dressyrträning 19/10

Träningen igår var ett riktigt toppenpass, som det alltid är när man rider för Karin. Hon får alltid fram det bästa hos en som ryttare att även om hästen inte känns hundra från början avslutar man alltis bra!
 
Innan igår var det ett bra tag sedan jag tränade dressyr, så kände att jag behövde en update kring det mesta. Bara checka av min sits, Arties form, min inverkan osv. Det mesta satt där det skulle, förutom att mina händer hade sänkts en aning vilket är bland det viktigt på Artie, att man har en buren hand. Blir lätt att bli lat när man rider omkring själv och inte riktigt tänker på det.
 
Igår jobbade vi till en början på en åttvolt med nyanser och att nästan vara övertydlig med mina hjälper. När man rider kan man tänka sina hjälper på en skala 0-10. Då är alltså 0 att man inte gör någonting och 10 att man tar i allt vad man har. På Artie kan man oftast bara rida på 2or i alla hjälper, men ibland är det bra att kanske ge några 4or just för att vara övertydlig. T.ex. red jag på en 20-metersvolt och halva volten skulle jag trava och halva galoppera. Vid övergångarna i början kunde jag ge en liten starkare/tydligare hjälp för att vara extra tydlig vart övergången skulle ske. 
 
Under mesta delen av passet arbetade vi med tempoväxlingar och uppenbara nyanser. Artie kändes riktigt fin och verkade tycka det var superkul att få träna igen. Varje gång han får skjuta iväg och länga steget flyger han iväg och ibland busar lite grann, haha. 
 
Tyvärr har jag inga nya bilder, men ska fixa det så snart det går.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback