Toppenpass!

Efter att ha varit med min fina Sebastian hela helgen åkte han hem nu i eftermiddag. Åkte då nästan direkt till stallet och red ett ridpass på utebanan faktiskt. Har inte ridit på någon av våra utebanor på evigheter, särskilt inte nu när det är mörkt. Men som tur är finns det ju lampor som kan lysa upp, så tänkte att det skulle vara bra varitaion för Artie istället för ridhuset (gillar nämligen inte riktigt att rida i tältet).
 
I och med att jag inte ridit ordentligt ute på ett tag hade Artie massor med energi och det visade han tydligt. Använde energin till något positivt och lät honom då och då ta något glädjesprång, hellre det än att ta bort hans glädje. Värmde upp med att flytta honom på diagonalen och en 20 metersvolt vid varje kortsida där jag varerade steglängden vart tredje steg. Han var som sagt väldigt pigg, men istället för att bromsa så lät jag honom gå i lite övertempo. Det enda jag kände som inte riktigt satt 100 % var jag själv, då jag inte tyckte jag var tillräckligt kvick och snabbtänkt. Dessutom blir jag så irriterad på min sits, tror man blir lite hemma-lat, att man inte riktigt tänkte på det hela tiden. Man behöver nästan någon som tjatar på en hela tiden ;)
 
I galopp jobbade jag honom på en stor volt där jag red tempoväxlingar och även en hel del övergångar. Kände det här ridpasset när han hade så mycket energi att han behövde ha saker att göra hela tiden. Så jag såg till att jag aldrig fastnade i samma tempo eller gångart för länge. Han kändes riktigt fin faktiskt, är väldigt roligt när han visar så mycket glädje. Han brukar alltid bli lite busigare när vi går mot kallare årstider, men tycker bara det är kul när han är sån.
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Det är kul när man märker hur lycklig hästen är!

Svar: Visst är det :D
tavlingsduon.blogg.se

2012-11-13 @ 01:10:34
URL: http://ohjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback