Första ridövningen

Jag börjar med att inviga den nya kategorin på en gång med en övning som jag tyckte var riktigt bra. Det är nämligen dagens framridnings/hoppnings övning som jag tyckte var nyttig och bra. Den ser ut som på bilden nedan, dock med sockerbitar på sidorna av bommarna men glömde rita dit det. Om man vill går det ju bra med bara bommar också.

Vi började men att bara komma på bågen med fem, lite tillbaka jämna galoppsprång på 17,5a metrarna. Det gäller att hästen lyssnar på ryttaren och inte rinner iväg efter första eller andra hindret. När det känns bra och hästen väntar kan man börja reglera lite, kanske ta fem mellan de två första bommarna och sex mellan de sista. Helst ska man ha färre språng först och sen ta tillbaka hästen och lägga till fler, utan att behöva dra eller bråka.



När man känner att man klarar av övningen bra kan man försvåra det genom att lägga en 20 m volt mitt emellan, där man ökar galoppen. Sen ska man korta igen när man kommer till bommar. T.ex. om man kommer på fem galoppsprång mellan de första, ökar galoppen på volten, tar tillbaka hästen och rider sex språng mellan de sista. Om vill göra det ännu svårare kan man ju ta 5-7, 5-8 eller hur man nu vill. Jag gillar dessutom att flytta hästen i bågen till exempel, för att göra det lite mer tekniskt. Det går alltså att göra sina egna varianter av övningen, men här är i alla fall en "grundövning".







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback